SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Thursday, February 23, 2012

Demam Bersilih Ganti

Dari minggu lepas sampai le ke minggu ni famili aku asyik bersilih ganti demam...mula2 Alif yg demam....teruk gak demam dia...cecah 40 gak ler...malam dia demam tu terus kitorg terjah pegi jumpa pakar kanak2 kat DEMC sebab takut demam dia melarat....dah la batuk dia pun agak teruk...malam tu jumpa Dr Koshy je sebab Dr Roliza takde klinik lak malam tu...doktor kata agak teruk gak batuk dia....dah bunyi kat dada dia...so doktor soh start nebulizer....kalau ikutkan doktor kata kena masuk wad neh...tp sebab bilik full maka dia kata boleh sewa je mesin nebulizer dan balik buat kat rumah setiap 3 jam....fuhssss....jenuh tau setiap kali nak bagi nebulizer kat budak sorang ni...punya la mengelupur....last2 aku rasa gak tu byk aku je yg sedut....huhu

Keadaan Alif masa ni mmg panas giler....cecah 40 tu...mmg tak larat sgt tgk dia masa neh....nasib baik kami cepat2 bwk jumpa doktor....lepas makan ubat dan ambik gas nebulizer keadaan dia semakin baik...Alhamdulillah....

Cuba tengok gaya Alif tidur tu....walaupun tengah dok demam dia tetap tidur dengan bergaya tau....hihi....nanti dah beso leh jadi org kenamaan neh....hihi

Hari Jumaat lepas si Ammar pula start demam....kat rumah pagi tu dia ok jer....dan kat sekolah agama masih ok....tp bila petang cikgu sekolah kebangsaan dia telefon aku soh pegi ambik Ammar kat sekolah sebab dia dah tak bermaya masa tu....aku lak masih kat opis time tu...apa lagi terpaksa soh ayah dia je la pegi ambik sebab ayah dia dekat sket....tapi sebab ayah dia naik motor rasa tak sampai hati lak soh bonceng kan....so kol 5.30 aku dengan sepantas kilat pecut jugak pegi skolah dia....ayah dia dah settle semua urusan kat pejabat utk bawak anak balik time tuh....kesian aku nengok dia dok terjelepuk tunggu aku depan pagar skolah tu....malam tu mmg demam dia agak tinggi juga....dan tak bermaya....balik petang tu aku terus bagi dia makan sket utk alas perut kemudian bagi ubat demam....lepas makan ubat terus dia tertido.....tapi satu perkara yg agak menyentuh hati ibu aku....malam tu Ammar terjaga dalam pukul 10 malam camtu....dia teringat yg dia masih tak solat Asar, Maghrib dan Isyak...terus dia pegi ambik wuduk dan solat semua yg dia masih berhutang tu....mmg bersyukur sgt time tuh....dia masih ingat tanggungjawab dia walaupun tengah sakit......aku sebenarnya hairan dengan pesakit kat wad yang sdg sakit yg tidak bersolat...walhal masih berkeupayaan....dan yg paling sadis lagi bila waris mereka yang beria2 kata takpela dia tak solat pun sebab dia tak larat.....sepatutnya waris la kena membantu....masa sakit la kita kena lebih ingatkan Sang Pencipta....

Hari Jumaat lepas aku dan kengkawan pakat ambik darah nak cek kolestrol...ye la kan...selama ni makan tak hengat....takut kolestrol mencanak.....dan hasilnya...mmg mencanak pun...reseult kolestrol aku adalah 5.84 ok....agak tinggi jugak tu...kalau normal kena bawah dari 5.2...huhu....so lepas ni no more makanan berlemak....kena makan sup2 la plak....tapi berapa lama leh bertahan tuh....huhu

Hari Isnin badan aku lak jadi lemah....tapi aku masih datang kerja.....tapi kat opis badan rasa cukup tak selesa...sakit badan sana sini....sakit kepala....dan takde mood.....dan malam tu bila balik rumah mmg sah aku demam...walaupun aku tak nak demam dan buat2 kuat agar demam tak melanda....tapi aku kena pasrah juga dengan ketentuan Dia.....dan aku demam....bukan takat demam....dengan batuk dan selsema sekali....fuhss....cukup tak selesa......dan aku dapat mc utk esok harinya......dan paling tak best time dapat mc la plak hanset aku tertinggal kat opis....ermmm....berpisah la aku ngan hanset aku buat kesekian kalinya.....skg aku asyik jadi pelupa jer...tinggal brg merata2....huhu.....dah la aku bukan takat mc sehari tetapi 2 hari....makan 2 hari la henpon aku dijaga oleh staff aku.....aku kat rumah dah mati kutu...dah la hanset Ammar pun kredit dah abes...nak top up thru M2U pun x leh sb hanset aku tiada utk dptkan TAC....huhu....jadi hanya FB je la jadi medan komunikasi.....

Menu hari pertama dikala aku demam.....nasi putih dan telur mata dengan kicap dan sos cili....masa ni masih boleh telan dengan agak nikmat juga....sebab ni mmg menu pebret aku dari kecik....skg anak2 aku lak suka menu ni

Menu hari kedua aku demam....masih sama....nasi putih (yg kuantitinya agak berkurang), telur mata bersama kicap dan sos cili juga sedikit sambal kerang.....tp mmg time neh tekak aku takleh telan dah nasi neh....rasa pahit semacam je mulut ni....tapi aku gagahkan makan sesuap dua utk buat lapik nak makan ubat....dan hanya itu aje makanan yg masuk perut aku hari tu....cuma air suam je bergelen2 aku telan......nak kata leh kurus tak jugak...harini bila timbang berat aku dok tahap situ jugak...huhu

Setelah 2 hari tak gi skolah....semalam Ammar dah pegi skolah...nampak dia dah agak ok...sebab tu aku soh dia pegi skolah....aku lak masih mc semalam dan lepak kat rumah jer.....tetiba dalam pukul 4.40 gitu dikala aku tgh tunggu masuknya waktu Asar cikgu kelas Ammar telepon pulak...katanya Ammar muntah kat skolah....abis kena buku dia....alamak.....tak sihat lagi rupanya budak neh...aku terus la melompat turun dan bergegas ambik Ammar kat sekolah....mmg dia dah tak bermaya dalam kelas...dengan muntah penuh atas meja.....tp yg agak terkilan aku tak boleh nak basuh atau lap muntah tu sebab takde kain atau tisu utk lap....bila aku tanyakan cikgu mcm mana ngan muntah tu...cikgu dengan selamba kata biarkan aje...ishkkk boleh lak cenggitu...dah la anak kita wat sepah takkan nak tinggalkan cenggitu jer....sebab masa tu Ammar dah tak larat maka aku pun cepat2 bwk dia balik ler...muntah tu cikgu dia yg setelkan kot...hihi.....balik rumah Ammar terus tertido....ayah dia nak bagi makan ubat pun berperang sakan....malam tu kami bawak Ammar pegi DEMC lagi....cek darah dia sebab dah banyak hari demam....tapi result kata ok...takde apa2 masalah.....cuma masalah besar skg ialah dia susah sangat makan ubat.....malam tadi rumah kitorg dan jadi cam medan perang dengan suara kuat ayahyan bagai sang panglima yang sedang mengamuk kat bala tenteranya....Ammar lak meraung sekuat hati sebab tak mau telan ubat....adusss aku yg pening...apa yg aku dapat ialah kena lap muntah Ammar yg selambak keluar kat dapur.....adusss....habis kosong balik perut dia....dia boleh cakap geli nak makan ubat...tambah2 antibiotik yg agak pekat melekat tuh....lepas ayahnya berperang ngan anaknya bab makan ubat...ayahnya kena paksa si ibu lak makan ubat....hihi....sama tapi tak serupa tau....ibu takdelah mengelupur cam Ammar bila dipaksa makan ubat tau......dan ayah Ammar mmg panglima yg sgt garang memaksa mangsanya makan ubat tau.....tatuuuut......

Harini Ammar masih rehat kat rumah dan semoga dia kembali sihat....dalam rumah skg yg belum demam ialah Asyraf dan ayahnya.....harap2 diorg tak terjebak ler.....bibik pun dok kata rasa nak demam tuh....tapi kisah bibik mmg lawak....bila bwk dia pegi klinik ambik darah nak cek kolestrol dia leh menangis merambu2 air mata....siap merayu kat aku yg dia tak nak di ambil darah...hihi....Alif tengok pun leh gelak tau ngan kelaku bibik neh....

Sekian entri tidak sihat...semoga anda sihat2 selalu...
Tata



Lontaran hati : amat mensyukuri nikmat sihat ketika sakit menjelma




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...