SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Monday, December 31, 2012

Babai 2012...Hai 2013...


Dah sampai penghujung 2012...pelbagai suka duka...pelbagai peristiwa...cuma aku yg ketinggalan utk mencoret...terasa semangat telah hilang ntah kemana2...

Namun utk detik hitungan terakhir di tahun ini...aku gagahkan juga bertinta di sini sbg penutup...

Selamat tahun baru untuk kamu2 yg mungkin bertamu disini...semoga kedatangan tahun baru 2013 membawa seribu kebaikan buat kita semua...

Tiada kata2 lagi terdetik utk dicoret...hanya ucapan SELAMAT TAHUN BARU 2013.

Titik.
Tata




Wednesday, August 15, 2012

Menghampiri Syawal...Meninggalkan Ramadhan...



Tak berapa hari saja lagi Ramadan bakal meninggalkan kita...entah mampu lagikah bersua di tahun hadapan...entah dapatkah lagi merebut ganjaran di bulan yg lebih baik dari seribu bulan ini...entah berdayakan lagi untuk terus bersujud dan menghambakan diri padaNya...aku hanya berserah pada Dia...

Syawal bakal menjelma....tahun ni giliran beraya di kampung aku di Kelantan.....anak2 dah tak sabar nak balik....asyik dok menghitung hari....persiapan raya untuk diorg awal2 lagi aku siapkan...kuih raya semua aku dah buat....dan ada juga yang beli....beg pakaian pun aku dah start packing....mmg tak sabar nak balik kampung aku nan satu itu......namun disebalik suasana kemeriahan ini.......jauh disudut hati aku merasakan kekurangan sesuatu.....rasa kurang sangat raya tahun ni...rasa kehilangan....rasa kesepian....tanpa gelak tawa dari seorang insan yg sangat kami sayangi....tiada lagi yg insan yg setia di muka pintu menunggu anak2 sedara balik...tak ada lagi yg menunggu kat tepi pintu bilik menunggu anak2 sedara bangun tido....tak ada lagi muka untuk aku touch up dipagi raya tanpa rungutan....tiada lagi.....tapi yg pasti kami akan tetap ke pusaramu di pagi Syawal nanti....itu pasti adikku....

Gambar raya keluarga besar kami tahun lepas....kali terakhir bergambar beramai2 dengan arwah Yuyu

Kat radio lagu2 raya je berkumandang....kat opis dah ceria dengan dekorasi raya....esok dah ramai juga teman2 mula bercuti sebab sekolah pun dah cuti kan...tapiiiii.....aku esok akan bergelumbang dengan sebutharga...tension sangat....kenapala dah dekat2 nak cuti pun masih ada sebutharga...bukan 1...bukan 2...tapi 7 pulak tu.....aku berdoa agar tak banyak company yg masuk tender....aku dah mood raya weh....mood sebutharga dah kelaut dah....huhu....

Apa2 pun aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI buat semua....maafkan segala salah silap dimana2....dan yang paling penting berhati2 di jalanraya semasa musim perayaan ni....amat berharap tahun ni tiada lagi kes2 kemalangan tragis....aku akan bercuti mulai Jumaat ni...yehaaa.....


Tata


Monday, July 23, 2012

Salam Ramadan



Selamat menyambut bulan penuh keberkatan buat semua.....Ramadan Al Mubarak.....Bulan mulia....bulan yang patut kita penuhi dengan amal ibadat kepada yang satu.....

Alhamdulillah aku bersyukur sangat kerana Allah masih meminjamkan aku usia untuk bersama berpuasa lagi untuk tahun ini....entah dapat bertemu lagi dengan puasa tahun depan....

Hari pertama puasa tahun ni jatuh hari Sabtu...jadi sangat suka la anak2 aku sebab boleh sambung membuta sampai lebam lepas kena bangun sahur seawal pagi....bukan anak2 saja yg membuta....mak bapak diorg pun sama naik.....sampai naik lemau badan jadinya....keluar rumah pun kejap2 jer utk cari barang keperluan rumah....sangat heaven kalau cuti kan....boleh masak apa2 aje yg terlintas di kalbu....hihi.....dua hari puasa aku masak kuih sendiri tau....puasa pertama masak bubur kacang merah....sangat disukai oleh mr hubby....hari kedua lak masak tepung talam....tapiiii......manis teramat la plak....terlebih gula....so masih banyak berbaki lam peti ais tu....ntah bila la nak abis....huhu

Karenah anak2 plak....hari pertama puasa dah banyak drama....Ammar ok la sebab dari tahun lepas dia dah berjaya puasa penuh....hanya tinggal 3 hari jer....bab Asyraf mmg mencabar sket....budak bertuah ni di hari pertama bersahur punya la banyak makan nasi....tapi tetap tak tahan dengan godaan bila melihat adiknya makan nasi.....natijahnya mmg lebur puasa hari pertamanya pukul 12.15 thari....lepas makan nasi terus jadi power rangers....sampai habis adik kena buli....huhu.....tapi yg sangat pelik di hari puasa ke2 dia hanya bersahur dengan durian....satu pek durian yg ayah dia cakau kat tesco habis dia balun sengsorang....dan siangnya dia sangat bertenaga....tiada lagi rengekan lapar atau dahaga....dan dia berjaya hingga garisan penamat....Alhamdulillah....kiranya itu la hari pertama dia dapat puasa penuh....tahun lepas satu hari pun tak sangkut.....harap2 harini dan hari2 seterusnya Asyraf kuat untuk berpuasa....

Bab bulan puasa ni mmg banyak mengundang nostalgia sebenarnya.....kalau 30 tahun dulu masa aku masih kanak2 bulan puasa amat dinanti...tapi bila dalam perjalanan balik sekolah kena melalui sungai besar....mmg sangat besar sungai kat kampung aku di Kusial itu.....melihatkan air sungai yg tak berapa jernih tu pun aku rasa sangat terliur....leh terpikir yg aku leh habiskan semua air sungai tu....begitu dahaga sangat la tuh....nasib baik aku tak pegi terjun sungai tu jer...kalau tak pasti dah selamat jadi habuan buaya kot....huhu

Puasa 20 tahun dulu....aku masih remaja....sangat seronok bersama adik2 yg lain....yg paling best bila pergi pasar besar dengan abah....pasti kami minta dibelikan epal merah yang harum itu.....wah masih teringat bau semerbak epal itu.....masa itu dapat makan epal dah rasa nikmat sangat....almaklumler kami semua 10 beradik...mana mampu nak bermewah sangat....sekali skala dapat makan epal pun dah rasa sangat syok....masa tu semua menu berbuka mama akan masak sendiri....tiada bazar ramadan bagi kami....kadang2 kalau ke pasar ramadan mungkin abah hanya beli air soya atau air tebu jer....sebab tak pandai nak buat sendiri kan.....kuih muih semua mama bikin sendiri....yer la kan nak suap 10 mulut anak2 yg membesar...terkopak la kalau beli makanan kat luar....kalau masak kat rumah jauh lebih jimat....sangat kagum dengan mama sebab cukup gagah menyiapkan semua makanan buat kami yg sememangnya kuat makan.....

Puasa 10 tahun dulu....aku melalui dengan suami terchenta....masa tu belum ada anak....almaklum la kan...lps 4 tahun kawen baru dikurniakan zuriat.....masa tu kami menyewa di seksyen 25....kira baru nak mulakan hidup la...petang2 lepas balik kerja pasti kami berdua merempit dengan motor cabuk mr hubby pergi meredah dari satu bazar ke satu bazar.....ye la kan kami berdua jer nak makan pun....so beli jer la....cuma kekadang je la aku masak....weekend jer kot.....sb zaman belum ada anak kami adalah peneroka kedai makan yg paling cekap...cakap je kedai makan mana area shah alam kami tak redah....sekarang dah tak boleh merempit sgt dah dengan mr hubby sebab keretapi dan bergerabak2...huhu....

Sekarang ni.....aku menempuh bukan Ramadan bersama keluarga tercinta...dengan mr hubby dan 3 orang anak...walaupun masa berbuka kelam kabut dibuatnya tapi aku happy....kekadang lepas 15 minit lps waktu berbuka baru aku leh menjamah makanan....hanya leh makan kurma je dulu....sebab baru je duduk nak makan anak ni nak itu....baru je nak menyuap yg ni pulak nak itu....so sabar jer la kan.....bila diorg besar sikit harap2 aman la sket....

So belum terlambat rasanya nak mengucapkan selamat berpuasa untuk semua....ampunkan salah silap dimana2.....dan semoga Ramadan kali ini membawa seribu rahmat buat kita semua......amin.....


Lontaran Rasa : aku rindu Yuyu


Wednesday, June 13, 2012

Aku Rindu Dia...



RINDU DIA
Tiba-tiba hari ini aku terpandang gambar dia
Tiba-tiba juga perasaan sebak menimpa
Tidak dipaksa tidak dipinta
Sungguh perasaan itu yang aku rasa

Rasa rindu teramat rindu
Rasa sayu bertambah sayu
Di dalam hati menjadi syahdu
Sungguh aku rindukan kamu

Tidak tahu apa patut dibuat
Lalu berwuduk terus bersolat
Sujudkan Allah berhadap kiblat
Menadah tangan berdoa berhajat

Titisan jernih tumpah juga
Sebak dijiwa mula menerpa
Entah kenapa begini rasanya
Hendak menolak tiada berdaya

Kugengam Yasin di sudut meja
Itu saja kurasa sebagai penenang jiwa
Helaian ku selak surah ku baca
Niat sedekah untuk dirimu disana

Duhai hati sabarlah dikau
Pendamkan gelora dan rasa rindu
Kerana dia tenang sudah disitu
Berdamping dengan empunya yang satu

Sebulan, setahun, sedekad malah seabad lamanya
Jika aku masih dikandung nyawa
Rindu ini pasti tetap bertandang jua
Kenangan manis denganmu kudakap sebagai pengubat jiwa

Maafkan aku kerana rindu tak dapat terhapus
Maafkan aku kerana kenangan tidak dapat terlupus
Walaupun aku redha kepergiamu dari sisiku terus
Namun sungguh detik pahit manis denganmu di memoriku tidak pernah pupus

Oh adik duhai adinda
Doaku dikau tenang disana
Tunggu saja ketibaan kami pula
Entah esok mungkin juga lusa

Rindu jiwa menghasilkan nukilan secara tak sengaja
Tapi kalimah Allah yang paling bermakna tidak pernah ku lupa
Sentiasa aku alun dan sedekahkan untuk dirimu disana
Al Fatihah untuk adinda NURUL AZHANUM kesayangan hamba



.......dikau dihatiku selamanya...



Lontaran hati : rindu ini tiada nokthanya


Thursday, June 7, 2012

Kepala Tak Stabil...Order Lak Semakin Menjadi2

Sejak dua menjak ni cuaca kat luar sangat2 panas....menyucuk2 rasa bahang mentari tu....dok lam aircond pun tak rasa sejuk sgt dek bahang yg sangat2 hebat skg neh.....kalau dok lam kete pun mmg bermandikan peluh jer....fuhhsss....disebabkan cuaca yg agak tak stabil sekarang mennyebabkan lepas sorang2 tak sihat....memula Alif demam...beserta dengan cirit lak tu.....pastu 2 malam lepas aku lak diserang pening yang melampau....serius aku tak pernah rasa pening sehebat itu.....rasa berputar ligat satu rumah....hingga membuatkan aku muntah.....tapi aku bukan mabuk sebab ngandung yer....walaupun sdg mencuba tapi lum lekat2 juga...huhu

Sekarang ni pula order kek dari kengkawan makin menjadi2....terpaksa la aku gagahkan buat juga untuk tidak menghampakan harapan orang....kekadang terpaksa dihampakan juga atau ditunda sebab kudrat aku hanya mampu membakar maksima 4 ketul kek je satu malam.....tu pun kalau si kecik tak meragam....

Agak seksa nak dok kat dapur lelama skg neh sb peluh akan menitik tanpa berhenti....kepala pulak asyik floating jer....baru aku tahu yg tak mudah yer nak berbisnes kek neh....huhu.....tapi Alhamdulillah rezeki aku bertambah sket bila dok mengodek buat kek neh....semua duit2 tu akan aku simpan untuk satu tujuan dan hajat....apakah yer...??? kita tunggu dan lihat......jeng...jeng....jeng....

Terima kasih kepada yg sudi mengorder kek simple dari aku......amat gembira dapat mengembirakan orang sebenarnya walaupun hasil kerja aku tidak segempak mana pun.....kepada yg ada niat nak order jgn segan2 untuk roger2 yer......

Tata....


Wednesday, May 23, 2012

Kami Diuji Dengan Kehilangan Lagi....Al Fatihah

Tahun 2012 merupakan tahun kehilangan buat kami....bulan Mac lepas kami kehilangan adik bongsu kesayangan....hari ini tanggal 23 Mei kami kehilangan datuk kesayangan pula....

Pagi tadi dalam pukul 8.20 pagi adik aku di kampung telefon mengkhabarkan tentang pemergian Tok Ayah mengadap Ilahi....masa tu aku tengah drive....terkejut dan terdiam aku masa tu....begitu terasa kehilangan Tok Ayah sebab dia seorang datuk yg sangat penyayang....mengasihi cucu2 sepenuh hati.....dulu masa aku masih kecil masa yang paling gembira ialah bila kami balik kampung rumah Tok Ayah...walaupun rumah Abah aku dalam 30 minit je perjalanan ke rumah Tok Ayah tapi kegirangan balik kampung sangat terasa....bila balik kampung di Kok Lanas pasti kami akan dimanjakan oleh Tok Ayah....paling best bila dapat berbuai di kain pelikat yang tok ayah pakai....masih ingat saat itu....

Aku adalah cucu sulong Tok Ayah....jadi sepenuh kasih sayang dia curahkan pada aku....masa kecilku amat banyak nostalgia manis dengan dia.....Tok Ayah aku seorang cikgu....dulu setiap kali dtg rumah aku pasti dia bawak susu kotak sekolah yg pemes masa aku kecil2 dulu.....wah sungguh nikmat rasanya bila dapat berkotak2 susu sekolah tuh....ermmmm....sungguh nostalgia......itu tak masuk lagi kenangan indah pergi piknik dengan arwah Tok Ayah dan arwah Cik (nenek aku)....sangat best...pasti ada ikan percik....ayam percik.....daging bakar......oooohhh indah saat itu......

Tok Ayah menghidap banyak penyakit....dia pernah masuk IJN operate jantung dalam tahun 90an...lepas tu dia juga ada asma yang agak kronik juga....juga ada kencing manis....setiap hari menu utamanya adalah berjenis2 ubat....satu beg khusus untuk ubat2 dia pasti akan dia bawa kemana2 saja....kalau dia dtg umah abah aku dan terlupa bawa ubat pasti dia kena balik hari tu juga sebab dia takleh putus makan ubat.....ubat dah menjadi santapan utama dia sejak berzaman....

Mama aku pasti tengah bersedih sekarang atas kehilangan ayah dia ni...tadi masa aku call masih terdengar esak tangis dia...sebab tu aku tak kuat untuk bersembang panjang dengan dia.....emosinya tidak keruan tadi....jadi aku tepon adik aku je tanya situasi kat sana.....dikhabarkan Tok Ayah akan dikebumikan lepas Asar petang ni...ooohhh kalau la aku dapat balik sekarang juga...naik kapal terbang pasti sempat sampai kan.....huhuhuhuhu......tapi apakan daya....aku kena kerja jugak arini sebab staff aku cuti.....kalau staff aku ada pasti aku dah berdesup terbang.....bila aku bercakap ngan abah kat phone tadi dia kata tak payah la rushing nak balik sebab urusan pengebumian akan disegerakan....ermmmm.....tapi aku rasa nak balik juga.....semoga Allah permudahkan segalanya.....

Semoga Allah menempatkan roh arwah Tok Ayah dikalangan umatnya yang beriman dan dikasihi.....semoga Allah mengampunkan segala dosa dia......semoga dia damai disana......

Al Fatihah




Lontaran hati : entah bila detik aku


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...