SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Wednesday, December 29, 2010

Berita Seram di Pagi Hari


Seawal pagi telepon lam bilik opisku berbunyi....dgr cam outside call...sapa ek....ooo rupanya kawan sejawatan aku kat wisma putra iaitu pnut yg call....suspen gak nape dia call seawal pagi neh....rupa rupanya dia nak ngadu yg dia dpt surat transfer.....wah berdegup kencang gak jantung aku neh....bukan apa....si pnut tu baru 5 tahun kat Wisma Putra dah kena soh gerak...aku neh...dah dkt 8 tahun dok kat sini....adakah aku juga termasuk lam senarai pertukaran besar2ran PNM itu.....waaaaa....seram tuh...bukan aku tak ingin bertukar angin...tp aku takut angin kat tempat baru tak senyaman kat sini....huhu.....kalau leh aku tak mo dpt area KL nun...tension weh nak rushing pepagi....aku dah aman damai kat Klang neh...tp kalau dpt lam negeri selangor gak orait la jugak....tp rasanya cam aku lum bersedia nak beredar dari keselesaan ku disini...huhuhu.....harap2 takde la surat cinta yg ditujukan utk aku.....

Aku rasa sebab aku leh bertahan lama kat spital neh mungkin sb org lain tak minat nak dtg sini...memula aku kena posting kat sini dulu pun aku agak cuak gak....risau dgr psl spital...camner seorang librarian spt aku nak menjalankan tugas di spital...rupanya2 spital neh takde la teruk sgt pun....lelama dok sini dah jatuh chenta gak ler...hahaha....org2 kat sini pun semua ok2.....tak de stress sgt pun...keje pun takde la mencabar sgt...cuma ada la skali skala kena handle kes2 yg songeh tuh...ala resam la kan...mana2 pun ada......

Oklaa....dalam debaran menunggu kot2 ada surat cinta yg menerjah baik aku sibukkan diri dulu.....nak p repair laporan pengarah yg byk kena komen tuh....uwaaa.....

Friday, December 24, 2010

Sejuta Bayangan Wajah

Dah hampir 8 tahun aku keje kat hospital neh...dah 8 tahun juga mcm2 pengalaman....kisah...dan peristiwa ku redah....ada banyak yg suka...tp ada gak terselit yg duka...tp ku kisahkan perihal suasana di spital yer..bukan psl keje....

Kalau dulu lebri pernah bertakhta nun di tingkat 9 bangunan utama...mmg yg paling tinggi dan gayat la lam spital neh...aku selalu lepak kat bumbung ting. 9 tu..mmg gayat gak weh...tp nak wat camner time tu toilet dok kat luar kawasan bumbung tuh..jd nak tak nak kena kuar kesitu gak ler utk melepas hajat...masa dok ting. 9 dulu mcm2 perasaan kulalui....kekadang rasa seram..kekadang rasa sunyi...almaklum ler masa tu hanya 2 unit saja tercampak kat kayangan tuh...lebri dan kualiti...kalau org kualiti cuti aku jadi tak keruan dah...pernah sekali..staff aku dtg lambat (spt biasa ler...) dan staff unit kualiti semua tak ada.....wah....baru kol 8 pagi....tp aku rasa semacam dah....di tambah lg ngan keadaan mendung sb ari ujan...kilat ada sket2 memancar....sungguh mencabar aku rasa time tuh...ku ambik kunci...kunci pintu....ku berlari turun ke ting.8..pegi bernaung sekejap di Jab. Pendidikan...yg staff kat situ pun geng aku gak....sebab apa aku bergegas turun....sebab aku rasa semacam jer.....tak penah aku rasa begitu sblm neh...bulu roma meremang...mmg x leh jadi...mmg aku ni penakut kot....dan mmg aku tak nak berlagak berani pun....kecut weh....baik aku selamatkan diri dulu...bila staff aku dah mendarat...dan cuaca dah agak ok....baru aku berani naik atas....nasib baik hanya sekali jer situasi cenggitu terjadi...kalau byk kali...mahu lebriku kerap berkunci lor...hihi....

Skg lebri dah pindah kat bangunan baru...bangunan Pusat Rawatan Harian....mmg bangunan ni baru...tp mcm2 masalah ler....bayangkan dulu pernah terjebak ngan masalah fungus...mungkin sb sistem ekon kat sini x bagus...bayangkan meja2 lebri byk yg timbul fungus...begitu juga ngan buku2 tebal kat rak..kalau aku terpegang buku yg berkulat tu pasti tangan rasa gatal2...bukan takat itu...blazer yg disangkut pun dihuni fungus gak....wah sungguh mencabar time tuh...sampai mcm2 ubat kena boh nak kawal keadaan...dan suhu pun kena dikawal setiap hari......tu tak masuk lagi bab dinding retak seribu.....siling runtuh....bayangkan pernah terjadi kejadian dimana bilik aku banjir....lam bangunan tingkat 3 pun leh banjir tuh...sib baik aku cuti aritu....siling yg betul2 di kedudukan atas kepala aku lam bilik aku telah runtuh kedebum....abis meja aku..fail2 aku...pc aku...jenuh lps tu nak keringkan semua fail....nak kena repair pc....sib baik aku x de time tuh...kalau tak ngan aku dpt mandi free aritu...dan minggu ini sekali lagi kebocoran berlaku disana sini....2 keping siling kat bahagian rak telah menyembah bumi...habis karpet basah kuyup....siling2 yg lain pun dah nampak kesan air....tunggu masa jer la tuh....tindakan mereka yg berwajib....sungguh tidak pantas....aku report hari Selasa lagi...tp arini dah Jumaat...masih lum ada apa2 tindakan...hanya diorg dtg kutip sisa2 siling yg dah hancur tu aje...buang lam tong sampah...apakah..??? Harap2 cpt la diorg setelkan keadaan neh...kalau tak mau semua buku aku bermandikan hujan kalau ujan lebat sgt....skg neh mmg musim ujan menggila pun....

Situasi di spital neh kekadang menyentuh jiwaku jua..kekadang ku terserempak ngan baby...dlm keadaan yg sakit...wayar berselirat....wah sungguh ku tak tahan...pernah aku kena pegi audit kat wad kanak2....masuk lam kawasan anak2 yg berisiko tinggi kot....wayar berselirat...dok lam incubator...dok nanges2...aku nampak dia menangis sampai merah2 muka...tp suara tak dgr....bayangkan perasaan aku time tuh....aku juga ada anak...ada baby kat umah....yg mungkin sebaya baby itu.....sungguh mencabar perasaan ketika itu...org lain sibuk dok odit cari salah sana sini...tp mata aku dok kat baby tu jer...di hati telah banjir....dan mmg menitik jua setitis dua air jernih....mmg tak tahan sgt utk aku tgk keadaan seumpama itu....aku selalu berdoa semoga anak2 aku dilindungi Allah...sentiasa sihat...tidak diduga sehebat itu...mmg aku memandang pun tak sanggup...apa pula menghadapinya.....ermmm...


Pernah juga melihat seorang pakcik tua yg tidak berdaya...tak pasti dia sakit apa...tp mukanya sungguh tidak bermaya....dari muka tua itu sesungguhnya aku sayu....sb aku terkenangkan abahku di kampung....terpikir di benak...camne kalau abah aku yg sakit begitu....tp cpt2 aku halau perasaan itu jauh2...aku tak ingin org yg aku sayangi sakit begitu....Ya Allah...Kau lindungilah kedua ibu bapa kesayangan ku...jauhkan mereka dari musibah...dari penyakit...sejahterakanlah hidup mereka...jadikan kami anak2 yg taat utk sentiasa berbakti kepada mereka.....dan sesungguhnya di tika ini...hati aku sayu....pipiku basah................................

Pelbagai bayangan wajah dapat ku teroka disini.....tapi kebanyakkan mengingatkan aku kepada semua kesayanganku......ibu bapa ku...suamiku...anak2 ku....adik beradik ku...sedara mara ku....kengkawanku....mereka semua kesayanganku.....semoga kita semua dalam lindungan Nya......aku hanya insan kerdil yg hanya mampu berperasaan cuma......


Edisi emosi bernokhtah disini....sudak tidak daya meneruskan lagi.....
Tata.......

Thursday, December 23, 2010

Entri Kesedaran Kanser

Tergerak hati aku untuk mencoret psl penyakit kanser atau juga dikenali sbg neoplasm...tercetus sb aku rasa kanser adalah satu penyakit hendap yg boleh menyerang walau sesiapa sahaja tak mengenal usia....banyak kes di sekeliling aku yg membuatkan aku merasa begitu takut dengan penyakit zalim ini....

Antara insan kesayanganku yg sedang tabah berjuang menghadapi penyakit ini adalah adik bongsu kesayanganku yg baru meniti usia 17 tahun....semoga yuyu terus tabah berjuang.....

Dan dalam minggu ini aku dikejutkan lagi sb ada seorang kawan pun diduga hebat dengan penyakit yang tidak diundang ini....semoga dia terus tabah menghadapi ujian ini....

Kanser sebenarnya boleh menyerang setiap organ di badan kita....aku sering juga mengoogle ttg penyakit ini...bukan apa....aku rasa cam penyakit ni boleh dtg menyerang sesiapa shj dan bila2 masa saja....tambah2 kaum perempuan...mmg menakutkan....

Aku nak kongsi sket info yg aku dpt neh...

Antara kanser-kanser utama
• Kanser Payudara
• Kanser Ovari
• Kanser Rahim
• Kanser Paru-paru
• Kanser Kolon
• Kanser Perut
• Kanser Pankreas
• Kanser Prostat
• Kanser Testis


Kanser Payudara



Faktor Risiko
Kanser payudara tidak diketahui dengan tepat, kanser ini pada umumnya diakui adalah akibat dari perubahan genetik, kebanyakan didapati selepas lahir. Kadang-kadang ia diwarisi dari salah seorang ibubapa : dikenali sebagai predisposisi genetik kepada kanser payudara.

Simpton
ketulan di payudara, kemungkinan menyebabkan kulit berhampiran berkedut, kelainan pada puting, puting berdarah, nodus aksilari.


Kanser Ovari

Kanser ovari adalah kanser wanita keempat yang paling umum. Ia 6 kali kurang umum dari kanser payudara. Ia berlaku lebih ketara antara wanita berbangsa putih. Wanita Asia kurang menghidap kanser ovari dibanding dengan bangsa Amerika.




Siapa ?
Satu daripada 70 orang wanita akan menghidap kanser ovari dalam seumur hidupnya; Jika dia mempunyai penurunan genetik predisposisi, statistik menunjukkan satu daripada dua orang wanita tersebut akan menghidap kanser ini.

Simptom
Sakit pada pelvik-abdomen, bengkak pada abdomen, pendarahan bukan haid. Kanser ovari biasanya berkait dengan kanser lain dimana pengesanan perlu dibuat serentak: payudara, kolon, endometrium, servik.
Pengesanan awal tumor ini menyelamatkan pesakit. semua wanita (faktor risiko 1.4%) perlu menjalani pemeriksaan ginekologikal sekali setiap tahun

Kanser Rahim

Wujudnya 2 jenis kanser rahim iaitu kanser serviks dan kanser korpus. Rahim adalah sebahagian dari sistem reproduktif.
Lokasi tumors ganas
- Samada di serviks rahim (bahagian sempit) atau di bahagian akhir rahim. Ini adalah kanser mukosa atau
endometrium.
- Atau di dalam rahim (kanser korpus).
Faktor risiko
Kebanyakannya pada wanita berumur lebih dari 50, tetapi kadang-kala lebih muda.
a) Kanser serviks: kurang kebersihan
- Kebersihan seks: ramai rakan seks (samada wanita punya atau rakannya) : kelakuan ini dapat merebak
jangkitan, terutamanya virus (virus papilloma dan virus herpes). Kanser ini jarang berlaku pada wanita yang
tidak melakukan seks (tidak berlaku antara rahib perempuan).
- merokok.
b) Kanser korpus:
- tidak mengandung;
- obesiti;
- Tamosifen: mengambil ubat ini selepas menghidap kanser payudara meninggikan risiko kanser rahim.

Perkembangan
Kanser serviks mengakibatkan peringkat "pra-kanserus": ia senang dikesan oleh ujian Pap: ujian ini mudah dilakukan oleh Doktor: spekulum diselit masuk ke vagina, spesimen dari mukosa, ujian oleh pakar patologi. Kanser berkembang dari korpus, serviks, nodus limfa, pelvis, pundi-pundi kencing, rektum, dan lain-lain bahagian tubuh.

Simptom
- susah atau sakit semasa kencing;
- sakit pada bahagian abdomen;
- pendarahan:
- serviks: pendarahan vagina yang abnormal, semasa melakukan seks dan/atau pendarahan bukan masa haid.
- korpus: sedikit abnormal tetapi selalu mengeluarkan darah walaupun sesudah putus haid.



Kanser Paru-Paru


-Kanser paru-paru adalah pembunuh nombor satu antara kematian kanser yang berlaku
-merokok secara pasif mungkin mempercepatkan pertumbuhan kanser
-87% dari pesakit kanser paru-paru merokok, tetapi 13% daripada pesakit tidak merokok
-hanya 1 daripada 9 orang yang merokok akan menghidap kanser paru-paru, bukan 8 orang yang lain itu
adakah anda salah seorang daripada mereka yang bernasib baik ?
-Rawatan kanser paru-paru adalah susah, sebab ia sudah terlewat apabila membuat rawatan: bila membuat diagnosa pada peringkat lewat, 50% daripada kes-kes menunjukkan metastasis.

Faktor risiko
- Merokok atau pendedahan ke asap rokok. Risiko yang lebih tinggi jikalau menghisap rokok dibanding dengan menghisap cerut atau paip.
- Pendedahan ke bahan kimia industri : Asbestos adalah satu dari bahan kimia yang diketahui, gas radon, kadmium, nikel, bahan kimia industri, tar dan habuk karbon.
- Perokok lebih berisiko jika didedahkan ke bahan kimia industri tersebut dan pencemaran atmosfera.
- Fakta genetik pun memainkan peranan kerana hanya seorang dari sepuluh perokok yang menghidap penyakit ini.

Simptom
- Batuk berdarah
- batuk yang berlarutan
- jangkitan kuman saluran pernafasan dan paru-paru yang susah diubati
- Suara kasar, lemah lesu dan susut berat badan
- Sakit-sakit tulang, air dalam pelura para-paru dan sakit tulang belakang.


Kanser Kolon



Kanser kolon dan rektum adalah jenis kanser sistem penghadam yang paling sering di temui. Kanser kolon dan rektum selalunya bermula didalam lapisan mukosa usus tersebut. .

Faktor Risiko
- Makanan tinggi dalam kandungan lemak dan rendah kandungan serat boleh menyebabkan penyakit kanser kolon.
- Merokok juga tidak digalakan.
- Alkohol berlebihan meningkatkan risiko jangkitan kanser kolon dan rektum. (Annals of Internal Medicine, 2005).
- Sindrom keturunan seperti penyakit keturunan poliposis usus besar, juga dikaitkan sebagai satu dari penyebab penyakit ini.

Pertumbuhan Kanser
Tumor ini menembus jauh kedalam lapisan-lapisan mukosa kolon, peritoneum dan ke kelenjar limfa yang berdekatan. Dalam masa yang singkat ianya metastasis ke hati, paru-paru, otak dan tulang .

Simptom
- Sakit perut, cirit dan/atau sembelit yang kekadang selang-seli.
- Tumor yang berdarah akan mengakibatkan najis berdarah merah (kalau tumor berdekatan dubur) atau hitam (untuk tumor berdekatan perut).
- Simptom yang lain ialah bengkak dalam abdomen, sakit, demam, berat badan susut atau kurang selera makan.
- Pembedahan segera diperlukan jika berlaku sumbat usus dengan penyakit kuning.



Kanser Perut

Kanser perut bermula dari lapisan mukosa perut , dari mana-mana jua bahagian perut dan merebak ke seluruh perut sebelum merebak ke hati, kolon dan pankreas; ke kelenjar limfa berdekatan, paru-paru dan ovari. Selalunya berlakunya gastrik perut kronik sebelum ia menjadi kanser (Displasia).
Faktor risiko
Kanser perut jarang dijumpai sebelum umur 50 tahun. Purata umur ialah 70 tahun. Kaum wanita kurang dijangkiti dibanding dengan lelaki (1 : 3).

Faktor makanan yang berkait dengan kanser ini adalah seperti pengawetan makanan dengan garam, nitrat kerana mereka akan bertukar ke nitrit. Bakteria bernama 'Helicobacter Pylori” pun ada dikaitkan dengan kanser perut. Sayuran dan buah-buahan ada kesan pelindung terhadap kanser ini. Menyimpan makanan di dalam peti sejuk (sebagai ganti pengawetan makanan dengan garam yang diguna pada masa silam), dan kurang mengambil makanan daging bergaram boleh mengurangkan penyakit ini.

Simptom
- Sakit perut dan penghadaman tidak baik
- Susut berat badan, keletihan dan kelemahan
- Anemia, muntah darah , loya dan muntah. Berak berdarah diakibatkan pendarahan tumor.


Kanser Pankreas


Pankreas adalah kelenjar yang menghasilkan insulin, hormon dan jus-jus penghadam makanan. Kanser pankreas bermula dari lapisan duktus kelenjar tersebut. Pankreas dibahagikan kepada kepala, badan dan ekor. Kanser merebak dari kelenjar limfa ke hati, paru-paru dan peritonium. Kanser pankreas sentiasa dikaitkan dengan kanser perut kerana kedudukannya yang berhampiran sesama lain. Kadang-kala adalah susah memastikan dari mana kanser itu bermula.

Faktor risiko kanser pankreas-
Fakta makanan seperti gula dan kopi. Merokok dan penyakit kencing manis juga boleh menyebabkan kronic pankreatitis.
- Bilangan penyakit kanser lelaki tinggi dibandingkan dengan wanita (2:1). Purata umur ialah 65 tahun. Bangsa Africa Amerika menghidap penyakit ini lebih tinggi dari orang Asia.

Simptom
- Sakit kuning ialah simptom yang paling biasa ditemui kerana tekanan ke atas duktus yang mengalirkan jus
hempedu. Air kencing yang berwarna kuning pekat, kulit kuning, mata kuning, najis berwarna pucat dan gatal badan.
- Selain dari itu pesakit akan susut berat badan, rasa muak
- rasa keletihan dan sakit menyucuk dalam perut.

Pencegahan
- mengawasi kencing manis dengan elok.
- berhenti merokok
- membuat ujian darah untuk petanda protin kanser.



Kanser Prostat


1Kanser jenis yang kedua yang paling banyak dijangkiti oleh kaum lelaki. Kanser prostat mengambil jangka masa yang agak lama untuk merebak, oleh sebab itu kanser ini digelar penyakit orang tua. Isipadu ketumbuhan ini berlipat ganda setiap 4 tahun. Kanser ini merebak dari kelanjar; dari beberapa punca didalam kelenjar, ianya bermula didalam lapisan lemak prostat. Dari situ ianya merebak ke pundi kencing, saliran kelenjar seminal dan kelenjar limfa berdekatan. 90% dari sel kanser ini merebak ke tulang.

Simptom
- Kerap kencing dan arus kencing yang perlahan, selalunya pada waktu malam. Kencing tak puas, darah atau sperma dalam air kencing adalah sebahagian dari simptomnya.
- Kalau terdapat sakit-sakit tulang, pinggul atau tulang belakang, kemungkinan kanser telah melarat.


Kanser Testis




Onkologi Perubatan telah membuat banyak kemajuan dalam bidang kanser testis pada tahun-tahun kebelakangan ini, kebanyakan kes penyakit ini dapat diubati pada masa kini. Kanser testis dikelaskan kepada 2 kategori: kanser seminoma dan kanser bukan seminoma.

Kadang-kadang, kanser testis merupakan konbinasi kedua-dua jenis seminomas dan bukan seminomas. Lebih kurang 10 000 orang lelaki akan diseksa setiap tahun di Amerika Syarikat. Ini adah jenis kanser yang paling umum berlaku pada lelaki muda antara umur 20 to 25 dan 1% daripada kesemua kanser lelaki.
Risiko
- testis yang tidak menurun
- pembentukan testis yang tidak normal
- lebih umum pada bangsa putih jika dibanding dengan bangsa berkulit hitam
- kromosom seks yang tidak teratur (Klinefelter syndrome)

Tanda-tanda
- Pembesaran testis yang tidak sakit
- diikuti dengan kesakitan pada testis; ketul intra-testikular yang tidak sakit; pembesaran skrotum
- kesakitan pada bahagian bawah abdomen.
Diagnosa
kebanyakan lelaki dengan sendirinya mampu mengesan kanser testis bila mendapati keanehan dalam testis mereka.


Kanser Darah / Leukemia

Leukemia merupakan salah satu penyakit barah atau kanser yang berpunca daripada darah. Leukemia terjadi apabila badan menghasilkan sel darah putih dengan aktif seterusnya menghalang penghasilan sel darah merah.

Situasi ini menyebabkan berlakunya gejala anemia pada pesakit. Keadaan ini juga akan menyebabkan pesakit kekurangan sel darah putih matang dan ia mengurangkan daya tahan terhadap jangkitan. Penghasilan sel darah putih berlebihan juga menghalang penghasilan platlet darah yang penting untuk tujuan pembekuan darah.

Di dalam aliran darah manusia terdapat komponen darah berbentuk zat cair yang dinamakan plasma darah. Terdapat juga komponen darah yang membentuk sel dan terdiri daripada 3 jenis sel yang mempunyai fungsi masing-masing iaitu
  • Sel darah merah (eritrosit) berfungsi membawa karbon dioksida (CO2) dari seluruh tubuh ke paru-paru dan memberikan warna merah pada darah kerana jumlahnya yang paling tinggi
  • Sel darah putih (lekosit) berfungsi untuk melawan penyakit dan merupakan antibodi semulajadi dalam badan manusia.
  • Platlet darah (trombosit) Menutup lubang apabila terdapat kebocoran pada pembuluh darah dan membantu dalam pembekuan darah.
Ketiga-tiga jenis sel darah di atas dihasilkan di dalam sum-sum tulang iaitu bahagian tengah tulang yang berbentuk span. Semua sel darah yang masih muda(immature) berada dalam keadaan normal di dalam sum-sum tulang sehingga ia matang(mature).

Sel-sel darah ini dihasilkan secara teratur dan terkawal sesuai dengan keadaan tubuh seseorang. Jika terjadi sebarang pendarahan seperti kecederaan atau menstruasi, sum-sum tulang akan menghasilkan sel darah merah dengan lebih cepat dan banyak untuk mengekalkan kadar hemoglobin.

Sekiranya terjadi leukemia, sum-sum tulang akan menghasilkan sel darah merah yang tidak normal dalam jumlah yang berlebihan. Sel leukemia kelihatan berbeza dari sel darah yang normal. Di samping bentuknya, sel ini juga tidak berfungsi seperti yang sepatutnya.

Terdapat banyak jenis penyakit leukemia yang boleh menyerang tubuh seseorang. Ia dibahagikan kepada 2 jenis iaitu leukemia akut dan leukemia kronik. Leukemia akutberlaku apabila sel-sel abnormal iaitu sel muda(immature) abnormal tetap tidak matang sehingga tidak dapat berfungsi seperti sepatutnya.

Manakala leukemia kronik pula berlaku apabila terdapat sel yang tidak matang tetapi masih terdapat sel yang lebih matang. Dalam keadaan ini perjalanan penyakit agak lambat.

Sel leukemia timbul dari 2 jenis pokok sel darah putih iaitu sel lomfoid dan mieloid. Apabila ia mempengaruhi sel limfoid, leukemia ini dipanggil leukemia limfositik. Manakala jika ia mempengaruhi sel mieloid ia dikenali sebagai leukemia mielositik.

Tanda-tanda
- anemia - pucat, letih dan pendek nafas
- mudah jatuh sakit
- sakit anggota badan; jika sakit pada kaki pesakit akan berjalan tempang
- purpura - ruam warna jingga yang tidak hilang bila di picit mudah lebam
- hidung kerap mengalami pendarahan
-hilang nafsu makan dan turun berat badan

* Pada leukemia akut limfositik, sel leukemia menyerang otak atau jaringan saraf sum-sum tulang. Ini akan menimbulkan gejala seperti sakit kepala, muntah, bingung, gerakan tidak terkawal, kejang dan sakit otot. Sel leukemia juga boleh menyerang buah zakar dan menyebabkan pembengkakan.

 Semoga kita semua dijauhkan dari penyakit ini...dan buat pejuang2 kanser...semoga terus tabah dan cekal....segala ujian Allah ada hikmahnya...Insyaallah....
Tata

Wednesday, December 22, 2010

Makan Yang Bukan HAK

Hari ni aku terpanggil untuk merenung ttg suatu perkara...bukan apa td kat status FB adik aku ada meluahkan ttg sikap manusia yg tanpa silu makan buah yg dijual di pasaraya sblm membayar...siap ada yg menyumbat mulut anak2 lagi tu ngan buah-buah yg mmg nyata belum menjadi hak mutlak mereka kerana masih belum ada urusan pembayaran disitu.....salah siapakah ini....

Dah byk kali juga aku terserempak ngan aksi2 sebegini....baik di pasaraya atau di mana2 gerai...konon2 cam nak wat ujirasa ler tuh...tp takde la plak diorg letak sign..SILA RASA..atau SILA CUBA...ada satu kes yg aku terserempak sendiri....merasa buah kurma di bulan puasa...tp mlm hari la...bukan siang..kalau siang mmg dah kena pelangkung la kan....org tu konon2 nak test la kot kurma mana yg paling best utk wat bukak posa...dia bukak je kotak kurma pastu rasa...dia rasa tak best kot..dia bukak jenis yg lain plak...rasa lagi...tak best gak kot...pastu dia try jenis yg lain lak....maybe tak best gak...last2 dia ambik kurma yg jenis timbang tu jer....tak kisah la dia nak beli kurma spesis mahal ke murah ker...tp yg dia p rasa semua tu apa kes....apakah hukumnya di atas kurma yg dah terjah masuk lam perut dia tuh....

Ada lak kes mak2 yg ambik segengam kismis yg diorg longgok tu...pastu bg makan kat anak2....wah...sungguh kesian aku tgk...bebudak tu yg tak tau apa2 pun dgn rakus la makan...tak cukup segengam mak dia ambik lagi segengam...apakah hukumnya tu....bayar benda yg belum di bayar...dan kalau yer pun mak dia bungkus gak utk ditimbang dan dibayar...camner yg anak dia dah telan tuh..camner nak kira....

Itula bagi aku walau kat mana pun aku akan beringat nak merasa makanan neh...even kat pasar malam pun..kat gerai org jual buah buahan tu...ramai yg dok kopek buah rambutan la manggis la utk dirasa...bagi aku tak yah la...maybe penjual tu tak kisah...dan mungkin dia halalkan...tp bagi aku kalau penjual tu tak sua atau tak bersuara soh rasa mintak maap la...aku takkan rasa...mungkin lain org lain tanggapanya....diorg mungkin anggap ala takat rasa 2-3 biji tu apala sgt kan...tp apakah hukum sebenarnya tuh....aku bukanlah terer sgt bab hukum....tp bagi aku apa yg bukan jadi hak aku adalah hak orang...dan hak orang kita tak leh wat selamba badak je memperlakukanya....apatah lagi bab makanan kan....kalau org tu tak halalkan camno tuh.....

Aku selalu gak pesan ngan anak2 aku...jgn ambik hak org lain....walau apa sekali pun...walaupun mainan org....pernah sekali anak aku bwk balik mainan robot....aku rasa tak penah lak aku beli robot spesis tu utk dia....rupa2nya dia kata kawan dia yg bagi....aku soh dia pulangkan balik....sb budak2 mana tau apa kan dok share2 mainan bg kat kengkawan walhal mak dia susah payah beli....aku ckp ngan anak2 aku jgn wat balik mainan org lain...kalau main sesama tu orait la....lps tu pulangkan balik.....sib baik dia mendengar cakap....kalau tak dgr mmg ibu dia fire la...hihi...

Mmg aku harap sgt kejadian seumpama ini tidak berleluasa...keinginan utk menegur tu ada kalau terserempak ngan situasi cam tu...tp kang tak psl2 aku kena sound lak...kang diorg kata aku ada syer ke kat situ yg nak tegur2 org lak kan....tu la...mungkin hanya mampu menegur di dalam hati....selemah-lemah la tuh...huhu....



Sekian sesi perkongsian hari ini
Tata...

Monday, December 20, 2010

Dipaksa Dan Terpaksa...Cerita Aku


(Gambar hiasan cuma)

Hari ni spt biasa ler aku 
Menjadi penunggu setia yg kaku
Sama seperti hari-hari selalu
Cuba menyusun sisa2 buku

Tengahari ada panggilan menyerbu
Rupanya panggilan dari geng sekutu
Mengajak keluar dengan rakan sewaktu
Mengisi perut di gerai peberet itu

Kutinggal lebri tanpa penunggu
Dengan harapan tiada user menderu
Ku tinggalkan hanya sekejap waktu
Itu pun kerana kak mar memaksaku

Tapi hujan turun tidak menentu
Hajat yang awal diubah perlu
Ke warung asam pedas haluan dituju
Ramai sungguh orang beratur disitu

Sudah habis cerita aku
Apa membebel ku pun tak tahu
Hanya sekadar ingin berlucu
Mengubat hati yg sedang syahdu

Huhuhu...
Tata Titi Tutu...

Geng sekutu...

Friday, December 17, 2010

Staff oooo staff

Bulan lps aku tepon PNM..kata nak antar staff baru tgh bulan Disember....tp tak muncul pun....ala la...bila la staff aku nak muncul ni weh...aku nak cuti weh....nak bwk anak jenjalan...sian anak2 aku cuti skolah dok terperuk kat umah jer....dan sian jugak kat aku weh....

Aku dok jadi JAGA sengsorang kat lebri yg sepi ni sedari bulan Ogos lagi....tak best lak asal nak cuti kena tutup lebri...apa lak org kata kan....walaupun peranan lebri takde la sepenting Jabatan beso yg lain tp kalau semedang tutup mau user pun naik angin kan...walhal ada yg dtg utk agenda wat tahik mata jer...huh....

Dlm ati teringin cuti panjang bwk anak jalan2 atau paling tak pun balik kampung ker....huhu...PNM mmg kijam ngan aku la...tak suker...tak suker....aku baru terbaca blog kawan aku pnut yg sakan bercuti lama balik kampung dengan menyenaraikan sekian byk xtvt....pnut weh...aku jeles kat hang tau...hukhuk....aku nak coti jugak weh....nak cuti panjang sket laaa.....

Dah la weekend ni pun laki aku takde...kunun pegi Melaka wakil main sukan utk kompeni dia....hahaha...main karom jer tp dpt sepersalinan pakain sukan ngan kasut rega RM300 sepasang lagi tuh...apakah relevan..??? hahaha....kompeni kayo tak pe la...opis aku gak yg sesak....bajet beli buku langsung tarak...maklum la gomen pun tgh sakit skg neh...

Berbalik kisah staff...aku memohon dan merayu pada PNM anto la staff cpt2 sket...lagi sebulan aku dok cenggini aku leh meletups weh....keje idak la byk bebeno...tp buku kat shelf mmg agak bersepah...sb aku mmg x de masa nak wat shelving tetiap pagi...ari jumaat je aku spend masa utk susun buku atas rak....tp user aku skg agak melampau...aku baru je susun buku2 yg segedabak itu ngan teratur...diorg sesuka ati p sepahkan balik.....dah ler buku tu berat weh....dah la malas weh...haha

Takpela....sabar itu separuh dari iman kan....akan ku sabar la selagi terdaya....tp aku mmg nak cuti weh....nak cuti....nak cuti....huhuhu.....kak mar unit sebelah pun cuti panjang bwk anak2 berjalan ke PD dan Melaka...aku jeles sekali lagi.....tulluunn....

Sekian la dulu...aku nak gi susun buku yg menimbun tuh....huhu
Tata....

Wednesday, December 15, 2010

Lara Sepi


Senyap dan sunyi dikala ini
Kengkawan bergosip semua bercuti
Semua ada agenda tersendiri
Ada yg sakit ada yg pergi bersuka hati

Aku juga menjadi penunggu yg sepi
Jauh disudut hati terasa jaki
Teringin juga bercuti pergi mandi-mandi
Tapi apa daya ku harus setia di sini

Hujung minggu ni pun aku ditinggal lagi
Hanya berteman anak2 tanpa sang laki
Konon pergi bersukan untuk kompeni
Tapi tak apa akan ku cipta agenda sendiri

Sudah jangan dok mengarut lagi
Baik aku pegi bancuh kopi
Melayan suasana yg sepi dan sunyi
Harap esok bosan tidak lagi meniti


Hihihihi...
Tata...Titi.....

Tuesday, December 14, 2010

Mengapa..??

Tadi mendapat perkhabaran dari PRO hospital..ada org buang baby kat kawasan hospital....mengapa hati si pembuang bayi itu begitu kering utk meninggalkan sikecil yg masih tidak berdaya keseorangan dalam kesejukan di suasana dingin seawal kol 4 pagi....mengapa...????

Bagi aku yg sudah merasa nikmat melahirkan 3 anak begitu terasa tersentuh dengan kisah sebegini....apakah insan yg memperlakukan itu tiada perasaan kasih..tiada perasaan sayang....dan tiada perasaan belas...sedangkan kucing liar yg selalu lepak kat umah aku pun mencakar bengis tangan anakku yg cuba mengusik anak kucing itu...inikan pula seorang insan...yg selayaknya menjadi pelindung yg lebih berakal dari kejadian lain...

Ahhh...mungkin mereka ada tanggapan tersendiri...mungkin menganggap dgn melepaskan tanggungjawab yg wajar terpikul di bahu mereka kepada pihak lain adalah jalan terbaik...mungkinkah mereka tiada upaya...mungkin juga ada keterbatasan yg tidak dpt dilangkah...atau mungkin juga hanya sekadar mengambil jalan mudah....mungkinkah...???

Namun jauh disudut naluri keibuanku yg sering merenung dalam ke mata anak2 ku....sedetik masa berpisah juga sudah menyesakkan jiwa...adakah aku seorang ibu yg kuno...yg tidak mampu kepergian jauh walau sehari cuma...sebab itu la metin yg patut ku hadir hari ahad lps sampai hari ini kuabaikan...hehe...sb mmg tak sanggup meninggalkan si kecik lelama....malamku pasti terasa amaaat panjang tanpa pelukan erat tangan sikecil...tanpa rengekan si manja pengarang jiwa...tanpa kucupan syahdu penghangat suasana....ooohhh tidak sekali2....biarlah aku tetap menjadi ibu yg kuno...aku sanggup...biarlah tiada harta berjuta asalkan cahayamata sentiasa disamping tersedia....

Kuharap masih ada cahaya keinsafan di hati mereka yg mungkin terlupa seketika...
ok...aku nak balik...memeluk anak2 yg menunggu setia....
Tata...

Monday, December 13, 2010

Kembali Bekerja

Hari Isnin...
Rasa lemah longlai je nak melangkah ke opis
Badan masih rasa letih dek perjalanan yg agak mencabar
Apa tak nyer si kecik tido kejap2 je atas kete...asyik dok melompat jer

Mlm td mendarat kat umah pun dah dkt kol 9 malam....letih sgt...lps mandi dan solat ku paksa sikecik tido....bukan apa kalau dia tak tido kompem la aku pun x leh tido ngan aman..adakah ayah dia akan melayan dia....oooo mungkin tidak....sb sikecik mmg anak ibu yg utuh...haha...apa2 dia akan cari ibu jugak...lg pun ayah dia mmg tak kose nak melayan sgt budak kecik tuh....nanti beso sket baru leh jd geng ayah layan bola cam abg ammar dan abg asyraf kan...

Pukul 10 mlm baru sikecik dpt dijinakkan....aku..apa lg....terus bum bum la jugak...mata dah berat...badan dah letih...hero 2 org lg tu jd peneman ayah dia kat bwh..layan bola kot...kol bape diorg naik atas pun aku tak sedar...

Hari ni kat opis...seawal kol 9 pagi dah ada metin...ada odit ISO...aku yg dah lama x jd oditer pun kena jd oditer jugak kali neh...wah..malas tol la...tp x pe la kugagahkan juga....walaupun aku tak cukup gagah sebenarnya.....nak odit tempat org kunun...walhal tempat sendiri berterabur....tp aku malas ambik pot sgt la....harap2 oditer yg dtg tempat aku pun akan paham bahawasanya aku sengsorang yer....so harap2 diorg lebih baik hati la...cam aku...hahaha....alamak terpoyo lak....

Ptg ni..esok dan lusa proses odit berjalan.....lebriku...tggl sepi...aku layan gak odit kali neh sb aku rasa dah busan dok terperap kat sini walhal kalau aku nak bg alasan ok je kot....tp penat gak kena jalan sana dan sini...anggap senaman la sb aritu kat Pulai Spring aku dah mencekik tak hengat....oooo berbalik kisah kat Pulai Spring...gambar2 masih terperam lam kamera..lum sempat upload....tgk la bila lapang sket aku try upload....kat umah lak net cam siput sedut...harap2 ada miracle cam aritu lg akan terjadi...net lajus gilos....tp kat umah kalau nak bertenet kena perang ngan hero kecik dulu...tangan dia mmg laju je menepuk2 keyboard...kang jahanam lak.....huih nape la family day aritu aku tak dpt netbook eks....nak tahu apa yg kami dpt utk lucky draw tahu neh...errmmm...tunggu next entry...tp mmg kitorg dah terkena badi....badi apa...sila tunggguuuuu.....aku nak sambung wat keje lak....

Tata....

Saturday, December 11, 2010

Aku Kat Pulai Spring

Bersiaran dari Pulai Spring...
Asyraf dan alif tido sb kepenatan..
Ammar dok main pingpong ngan ayah dia kat bawah
Aku melngut sesorang lam bilik..layan channel singapore...hehe

Mcm2 acara dah berlangsung dr pagi sampai ptg..anak2 semua dah penat..aku pun sama...
Mlm ni ada dinner..ala bollywood tuh...melaram la semua org cam kajol....
Nanti detail aku cerita lain siaran sb gambar lum upload...laki aku wat turun kamera..ada gambar baru best nak story kan...

Hotel ni takde la best sgt..best lg family day tahun lps...sb buat kat avilion PD...kat Pulai Spring ni hanya dikelilingi oleh pdg golf...busan la....anak2 aku pun takleh berpoya lam neh...nak mandi pool pun ramai sgt...dan cam tak best jerk.....takpela....kita p cari tempat berenang lain la nanti eks....

Oklaa...aku nak p mandi dan bersiap utk dinner mlm nih...cehhh cam la hebat sgt nak bersiap tuh...aku ala kadar jer...org lain dgr cite semua meriah2....td diorg pakat dok lukis inai sekerat tangan dah...aku x leh nak join la sb ada anak kecik....kang x psl2 inai abis bersepah....

Oklaaa...sambung nanti ngan edisi bergambar lak...

Tata...

Thursday, December 9, 2010

Lapang Sket..Keje Dah Setel..Mood Bercuti lak

Alhamdulillah...bebenan keje semalam dah berjaya setel....
Tp ada lg agenda yg lum beres...hukhuk...sok dah nak cuti...
Takpela aku ambik mood cuti dulu...Isnin aku pikir balik bab keje neh...leh gitu...

Esok kitorg akan berangkat ke Pulai Spring, Johor utk acara family day opis laki aku....mmg tetiap tahun opis dia wat acara gilang gemilang neh...sib baik td bos dah approve cuti aku...kalau tak lps keje la baru leh berangkat.....so wahai user ku sekalian...esok lebri tutup yer.....mintak ampun mintak maap sb staff aku lum muncul....kalau aku bukak juga esok kang sekerat buku lebri aku lesap...sapa nak jwb weh....sb bos dah sign borang cuti ngan special request utk aku tutup lebri maka aku berani la buat penutupan ini...harap korang kesian kat aku yg lum berkesempatan nak cuti weh...sian anak2 aku tu...dok terperuk kat umah jer cuti2 skolah neh.....

Harap2 kitorg dpt adiah grand la lam lucky draw masa family day nanti...tp mmg tetiap tahun adiah diorg gempak2 pun....tak main la takat hamper tuh...semua brg2 eletrik jer...dan yg best semua staff akan dpt cuma adiah besar kecik jer yg akan di cabut undian...kalau sib baik dpt la yg bagak...kalau tak dpt la takat mesin pengurut kaki je cam kami dpt tahun lps....fuhhs tahun ni dpt microwave ker...oven beso ker...hehehe...

So orait la jugak sekali skala leh bercuti secara free kang...harap nak pegi sendiri payah gak kot...hehe...dan esok bibik kena tinggal kat umah....risau gak nak tgglkan dia sengsorang kat umah neh...kang dia buat hal lak...tp aku tawakal jer la...harap2 adik aku leh dtg tido umah aku utk pengawasan..cehh...

Antara gambar2 yg aku google..untuk memantapkan lagi mood cuti ini...hahaha...leh cenggitu....
Cantik gak view dia...harap2 semua best dan berbaloi ngan perjalanan yg aku rasa bakal mencabar sb aku sorang je kena kontrol bebudak tu atas kete..tanpa bibik....huhuhu....bukan apa anak2 aku penakut tahap over...tak mo dok sengsorang kat blakang...biasanya asyraf ditemani bibik kat blakang skali...aku ngan alif kat tengah dan ammar spt biasa jd co-pilot ayah dia....tp skg camne kekdah aku nak susun neh...jenuh asyraf nak berhimpit ngan aku gak kat tgh dan berebut tempat nak landing ngan alif...so moralnya...ayah nanti kena beli kete 11 seater yer...anak2 awk berlagak nak tido sedap atas kete...diorg tak tau dulu ibu diorg masa kecik siap duduk 2 lapis sb adik beradik ramai dan kete hanya utk 5 seater jer....skg diorg melampau...kete 7 seater pun masih berperang..walhal baru 3 ketul....wah panjang lak hikayat...moh aku nak ambik aura cuti neh....nak layan gambo2 neh......tarik nafassss.......

suasana malam...cam best jer

laki aku kata akan dpt yg 2 bilik....agak2 cenggini kot rupa dia...hehe

harus anak2 aku lompat2 tuh atas katil yg empuk....

ini pebret ammar ngan asyraf la...berkubang...

pool malam hari....mesti sejuk kalu swin neh.....


padang golf...bos2 laki aku mmg gila golf..laki aku pun nak berjinak2 la tuh...hehehe...ye ker....

Okla....jumpa lagi di minggu bz minggu dpn..apa2 pun aku dah mood cuti eks.....syuh syuh..tak mo pikir bab keje dah.....rilekssss.....

Tata...



Wednesday, December 8, 2010

Hari yang terasa amat pantas


Adakah arini aku bz...boleh tahan la
Terasa masa cepat berlalu...baru separuh keje yg harus ku hambat utk disiapkan arini berjaya disetelkan....berjayakah aku utk setelkan yg berbaki itu....huh...

Perut berkeroncong...
Solat pun belum...
Masih byk nak kena layan neh....
Sudah..pegi buat apa yg patut..
Jgn dok bebel kat sini lagik....

Aku dalam mood kelam kabut dan serabut...huh...

Tata...

Tuesday, December 7, 2010

Tanggal 7 Disember 2010..Maal Hijrah Juga Ulangtahun Hari Lahirku...

Tahun 2010...hari lahirku jatuh pada Awal Muharam...Alhamdulillah sempena Maal Hijrah ini umurku telah berhijrah juga kepada satu angka yg baru...yg sudah pasti angka yg makin bertambah bukannya berkurang...semoga dengan sambutan berganda pada hari ini tanggal 7 Disember...

Aktiviti hari ini....
1. Bangun seawal pagi masak nasi goreng utk bekfes
2. pegi Q-Dees Nusa Rhu..survey skolah ammar dan asyraf tahun dpn..modul yg agak menarik..cuma sediakan RM jer la....fuhsss...
3. Pegi Little India Klang..beli baju ala bollywodd utk dinner opis hubby...aku kata tak nak tp dia paksa juga beli...rasa tak berbaloi beli mahal2 pakai sekali jer....tp sb dia soh beli jugak aku ikut je la...sb dia yg bayokan..hehe
4. Lakiku singgah kedai kek belik kek besday aku...spt biasa pemilih kek tegar adalah asyraf....dan kek coklat sentiasa menjadi pilihan hatinya...walaupun aku nak tiramisu...terpaksa akur jugak la ngan pilihan dia...kang dia berguling2 lam kedai tu lak....
5. Pegi Tesco jap..laki aki beli rencah2 nak bakor kambing yg dia rembat kat MAHA....tp aku tersoping juga...hehe
6. Terusss balik sb adik2 aku call diorg dah nak sampai.
7. Berperang panaskan kuah laksa...sup tulang...rebus remis...hidangkan semua....stop solat asar jap..sambung menghidang lg...laki aku sibuk membako kambing...
8. Potong kek...dan apa lagi makan laa...hehe....

Layan gambo yg seketul dua neh la plak....


aku dan kek...wah dah tua aku ek....dulu slim skg dah kembang....hukhuk....


disamping hubby dan anak2 tersayang....cayang korang...


posing ngan adik2 pompuan aku dan juga adik ipar yg dtg menghavokkan keadaan...


haha..ibu kena cium ngan anak2 sampai naik juling...heheh...aik yg si alif tu berminat sungguh ngan kek tuh....nyummmmyy

Okla...dah nak beradu..dah penat....
Terima kasih atas semua ucapan dari korang yg diterima melaui sms...call...dan FB....semoga kita semua dirahmati Allah....dan sempena Maal Hijrah...marilah kita renungkan makna hijrah yg sebenarnya dan semoga kita dpt menghijrahkan diri kepada yg lebih baik.....

Tata...

Monday, December 6, 2010

Isnin lagi...sepi terus menerpa suasana...


Isnin tanggal 6 Disember dah tiba...
Ramai yg bercuti sb sambung cuti Awal Muharam esoknya....
Aku x leh cuti....sb banyak agenda....
Terus tabah disini sendiri cuma....

User...baru seketul dua yg menjelma...
Rasanya sampai ke petang la keadaan serupa...
Tp ok jugak sb ptg ni aku kena berperang ngan sebut harga...
Rasanya bukan sedikit..adalah sekarung dua....

Sudahlah tak leh merapu panjang berjela
kang nanti kerja tak terjana
kalau ada masa aku terjah pula
cerita lagi barang sebaris dua....

Tata...

Sunday, December 5, 2010

MAHA 2010

Semalam aku dah mr hubby pegi buat lawatan tapak ke MAHA....wah meriah dan ramai sungguh org kat sana....anak2 aku mmg sori la utk diangkut ke tempat yg kronik camtu...rasanya lam 30 minit je kot diorg leh bertahan..lps tu mcm2 ragam akan timbul...so baik tgglkan aje mereka kat umah....kejam kan aku...tp aku rasa lg kejam utk mak2 yg usung anak kecik tempat kecoh cam gitu ngan ujan lagi...erkkkk mmg x sanggup la aku...

So moralnya aku hanya pegi naik motor je ngan hubby..mmg senang bangat rsnya pegi ngan motor...tak yah q utk masuk parking....pastu laki aku leh parking betul2 dekat ngan dewan pameran lg...x yah la jalan jauh kan...masa kami sampai sana tu baru kol 10 lebih...kereta dah bersusun panjang nak masuk...waaahhh...sib baik sgt aku x pegi ngan kete..mesti tension tuh....

Byk gerai2 yg menjual mcm2 benda kat sana...salah satu tujuan aku pegi sana sb nak intai kot2 ada benda aku leh bisnes...ada la terjumpa 2-3 produk yg rasa best gak utk dicuba...nanti aku akan survey lg....

Dan kat sana jugak laki aku telah terjebak ngan public mutual...lama akak tu dok berceramah kat dia psl plan pelaburan lam PM tuh....at last dia terjebak gak....aku sokong jer...utk simpanan masa depan kan....

Kat MAHA byk gerai2 psl produk pertanian..best gak la tgk mcm2 benda pelik kat situ...dan ada satu booth yg havok sgt...penuh manusia berkerumun kat situ...aku ingat ke ada siti nurhaliza ke atau org wat jualan murah apa ker....tp rupanya semua terkesima tgk gelagat makcik yg goreng pisang ngan selambanya masukkan tangan dia lam minyak panas....mmg hebat dia kan...ada ilmu kot...aku try nak ambik video makcik tu tp laki aku wat lawak dia tak p tekan button kamera tuh sb dia ingat aku dah tekan...last2 mmg makcik tu tak berjaya dirakam ler....apala...

Aku takde la merembat byk brg kat situ...sb dyg naik motor je kan...camne nak ngusung tuh....aku hanya rembat choc moist kek 2 ketul utk asyraf sb dia minat sgt ngan spesis kek coklat neh...murah je rega dia 2 ketul RM12...sedap gak ler....pastu rembat sebotol sos goreng koteow...sb bila aku rasa tester cam sedap gak...beli 3 ketul coklat yg bersalutkan gambar upin ipin utk hero2 aku...beli 3 uncang batu gunung berapi yg leh menyerap bau busuk...3 botol air cincau...errkkk apa lg ek...oooo sebotol kismis tok guru ngan sepeket habatul sauda...tu je la kot....

Memula hubby aku ajak makan kat situ...tp sori nak dpt seat kot..sb ramai sgt umat...so kami decide mkn area umah je la....so..vrooomm balik....masa dtg pagi tu ujan gak sket sampai rasa pedih kakiku kena percikkan hujan,,,sib baik moto laki aku beso cam tuan dia gak...hahaha...jgn maree aaa.....dan masa balik cuaca cerah sampai la kami mendarat di s.alam...

So moh kita tgk gambar kami kat MAHA tuh plak eks

Ready nak bertolak..ammar yg snap pic neh walaupun sblm tu dia dah mangamuk sakan nak ikut...tp sb kitorg kata nak p keje dan janji ptg akan bwk dia jenjalan dia cool la..hehe..walhal ptg tak kuar jln pun sb ayah dia panat..sian dia...ptg ni ibu bwk kuar eks...

Hubby aku parking betul2 dkt luar dewan pameran jer....best...tak yah jln jauh....tu la untung pegi naik motor...hehe


coklat cover upin ipin yg bersepah kat sana...aku rembat utk hero2 aku yg minat sgt ngan coklat tuh...


ni org jual pisang dan buah2 lain bersalut coklat..laku gila tuh...penuh ke manjang...aku pun rembat gak pisang seketul...


ni pisang salut coklat tuh...best gak ler...nyummy...



aku dan buah honey dew..rasanya la...


lakiku ngan ubi kayu yg unik bentuknya....

Gambar lain x sempat nak masuk..anak aku dah ngamuk...so lenkai kalu aku ingat aku sambung lah...hehehe

Tata...

Saturday, December 4, 2010

Konvo Adikku Azri

Di malam yg shahdu tadi baru ku sempat upload gambar konvo Azri pd 1 Disember yg lps....kat opis mmg x sempat la nak upload gambar..lg pun aku lupa letak kabel kamera kat mana...kat umah ku sumbat je memory card ni lam lappy....tp nak uplaod gambar jap pun kena soh hubby wat turun alif dulu ke bawah..kalau tak mmg tangan dia jer la dok ketuk lappy neh....pantang sggh dia tgk lappy on...pasti nanges2 nak tekan2...wah cite asal dah sesat larat neh...kembali ke pangkal jalan ek....

Kisah yg nak di kongsi mlm ni ialah psl konvo adik bongsu lelaki ku si Azri tu atau anak2 aku panggil dia abuya...dia sendiri yg soh anak2 buah pggl nama tuh...konon cam warak la sket kan..ye ke..ye la kot....hehe....tp sian kat Azri sb mama dan abah tak leh dtg konvo dia sb yuyu kena pegi spital utk proses chemo yg seterusnya...x pe la...kami kakak2 dan abang2 yg kat KL ni jer la yg memeriahkan keadaan...

Aku balik keje terus pegi UiTM...memula lepak kat Esso kat pintu blakang UiTM tu sb ingat nak saing masuk sma ngan adik aku Ila yg drive sensorang dari opisnya di KL...tup2 dia tepon yg dia dah pun parking kat dalam...ampes...aku tunggu dia..dia lak tgglkan aku....so aku drive je la masuk dalam..parking kat parking bertingkat kat menara tuh...sib baik dah ptg...so byk la pasrking kosong..org dah balik keje kan....tp selok belok kat UiTM Shah Alam ni aku dah agak pakar la sb aku pun penghuni sini gak dolu2 kala...

Anak2 aku Ammar dan Asyraf dtg ngan adik aku Azman yg keje kat kem TUDM subang nun...ujan lebat sgt kat area umah aku time tuh..sib baik ptg ujan dah reda sket so boleh la diorg ikut dtg jugak konvo abuya diorg neh...kalau ujan lebat sgt mmg aku tak bg la diorg ikut..susah tu nak jalan..kang demam lak...Azman sangkut lam jem...mmg lambat la sket dia sampai....kol 6.30 kot baru tiba....

Hubby aku yg duty kat MAHA pun terus dg ke menara juga...walaupun ujan dia dtg gak...utk meraikan Azri konvo kan...dia dtg lam kesejukan...sb dia dtg naik motor....

So bila semua dah ada kitorg pun layan snap gambar la...so kita layan gambar2 berikut yer....

Inilah muka budak konvo....slmt sukses..pas dpt keje yg bagus leh banjer kitorg eks..


Aku, hubby, ammar, asyraf, ila, azman dan ella antara yg pegi meraikan azri...walaupun time ni dah skt nak maghrib dah sempat lg posing...


wah bestnya kena julang...mesti gayat kan

Gambar lain x berjaya masuk la plak...x pe la di lain siaran je la akan disambung eks...net kat umah cam siput sedut..terkedek2 jer....

Tata...

Friday, December 3, 2010

Jumaat Datang Lagi

Salam Jumaat buat semua...rasa baru je hari Isnin..tup2 dah Jumaat dah...

Tadi lepak2 ngan kengkawan di Giant Bukit Tinggi....dalam kepala...hanya keluar utk makan dan jalan2 enjoy bersama kengkawan...tiada langsung agenda soping di kepala.....

Memula lepak makan..ok lagi...aku hanya order nasi goreng kerabu ngan air kiwi jer....pastu member sangkut kedai baju...dia beli baju...aku orait lg...masih teguh...heheh

Lps tu diorg ajak masuk lam giant...diorg nak beli barang...Salini beli itu ini....Ros pun sama...beli baju utk bujang kecik dia...kak mar ngan nurul ada gak beli seketul dua kot....aku...masih teguh...walaupun ada benda yg merasuk jiwa utk di rembat tp iman aku masih teguh....so cepat2 keluar ya....selamat sen aku dari dilaburkan disitu....moralnya yg menyelamatkan keadaan ialah.....jgn lepak lelama kat tempat baju budak...kat situ yg selalu menjerat keutuhan iman aku...haih...arini selamat....

Kuar giant diorg repeat seround lagi kat kedai kasut XES yg sememangnya sudah diteroka masa baru2 mula sampai td...tp sebeb kebulur diorg makan dulu...aku ingat diorg dah x repeat dah...tp sb kak mar nak beli kasut pasar katanya la so diorg repeat lg kesitu....diorg dok sibuk belek kasut...aku x minat...dan mmg x de lam plan lgsg utk beli kasut...sb kasut aku dah berlambak....tak psl2 laki aku pelangkung kang...

So utk menghiburkan hati yg takut tergoda ngan kengkawan2 yg bergitu bernafsu membelek kasut...ku keluar dari kedai itu dan meronda di kawasan sekitar...ada gak benda2 kecik yg berkenan...tp syuh..syuh...ku halau niat itu jejauh.....ku ronda satu pusingan....hingga sampai kembali ke kedai kasut XES itu...ku lihat nurul sdg mendail telepon barunya itu...ceh telepon baru tuh....rupanya dia mencuba call aku tuh....ada motif tuh.....dia kata tak cukup pair nak lengkapkan pembelian beli satu dapat 2 nd item ngan rega 50 sen...erkkkkk aku dah rasa dah mesti aku jd mengsa neh....

Nurul rembat bag..pair ngan kasut..selamat dah sepasang....salini rembat beg pair ngan salini....so selamat lg sepasang...errkkkk....kak mar nak rembat bag jugak tp lum cukup pair....aku dah agak lg skali...mesti aku kena neh...uwaaa...mmg betul anggapan ku....kak mar soh pair ngan dia utk dpt beg tu ngan rega promosi...beli satu pastu 2 nd item kena tambah 50 sen jer....

Tp aku tgk beg2 kat situ mmg bukan taste aku...tp sb kak mar takde pasangan utk promosi itu..maka aku merelakan ajer diriku....hahaha...rela tuh....so ros dan kak mar dah ambik beg idaman memasing....patern sama..kaler jer lain....aku nak ambek yg mana neh weh...last2 diorg yg tlg decidekan utk aku...maka aku pun ambik yg sama patern gak ngan diorg....maka jadilah kami kembar beg yg sama spesis...pasni leh pakai serentak neh...mesti org kata kembar lg neh...walaupun lain2 kaler.....

Maka sessi menyoping arini telah mengorbankan hanya sejumlah RM25 duitku...orait la jugak kan...berjaya menahan nafsu....walaupun aku menahan nafas dari awal melangkah sampai ke pintu keluar agar tidak terjebak..uwaaaa....eerrkkk....tp td kak mar yg bayo dulu aku lum bayar dia lagi...hahaha...tunggu ye kak sy pegi bayar sekarang jugak....hahahah

sekian sesi meraban di jumaat yg syahdu ini....

Tata...

Thursday, December 2, 2010

Cuti ooo Cuti...

Maafkan ku wahai Mr hubby...mmg ku tak boleh cuti Isnin ni..
Mmg nak sgt cuti...sb 7hb dah cuti umum...tp apakan dayaku...ku hanya kuli biasa...terpaksa akur ngan situasi semasa...hukhuk...

Dear hubby nanti lps semua dah setel kita cuti balik kampung yer...nanti kita leh sesama p ambik stok bisnes kat padang besar nun yer...sabar eks...mungkin ada hikmah neh....
Jumaat dpn kena cuti jugak kan...aduhai....lepas ke tak neh...harap2 lps laa....

Sekian sessi bercerita lam keadaan tak de mood...


Tata

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...