SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Thursday, September 8, 2011

Cerita Raya Aku Di Kedah Dan Kelantan

Fuhsssss...baru arini sempat nak update kisah raya aku...almaklum la kami cuti panjang sangat...lama sangat kat kampung...so semangat nak apdet blog agak lemau sket...aku cuti dari 26 Ogos sampai ler 6 September...gila lama kan....ye la mmg kena cuti panjang sebab balik 2 negeri kan...memula kitorg balik Kedah sb tahun ni mmg turn raya kampung hubby dulu...dan lepas tu balik Kelantan lak...layan je la gambar2 yg mmg bersepah neh...tp sket je sempat upload..

Kami sekeluarga bertemakan warna oren tahun ni...ceria kan kaler neh...actually kain baju raya aku neh aku rembat 3 tahun sudah lagi ngan kawan aku si penjual sutera ganu tuh...tp tak berjahit2....dah tahun ni hubby aku kata nak tema oren kena sangat la tuh...tak yah la aku membazir p cari kain lain plak...guna jer kain yg terperuk bertahun2 neh...save bajet aku....baju raya aku pun mmg selai ni je pun...tak sempat nak soping sangat...yg meriah baju anak2 jer la...diorg punya baju yg bersepah2....ibu dia dapat selai pun orait dah ler...

Comel tak muka Alif neh...ramai yg terkejut bila aku upload gambar ni kat FB.....adik aku yuyu ingat ke si budak kecik ni berdarah...ermmmm tu bukan darah yer...tu lipstik aku yg dah terkorban dek Alif....pagi tu patut la dia dok diam je masa aku tgh touch up...rupa rupanya dia dah rembat lipstik aku....sib baik lipstik tu yg lama punya...takde la ibu dia nak ngamuk sangat....

Alif beraya dengan aksesori penuh dimuka...tapi nasib baik ciken pox dia dah mula kering...cuma dia suka mengaru2 la masa neh...jenuh nak kena pegang tangan dia...

Aku dan mak mertua kesayangan...tudung kami sama...sb aku yg bagi dia tudung tuh...cuma beza tudung aku ada batu jer...dah tema oren kan...kami sama2 ber oren ler...hehe

Family hubby aku...tapi masa nak ambik gambar ni punya la seksa...sampai berpeluh2 ketiak aku dibuatnya...kejap anak abang ipar aku yg ngamuk...lepas tu anak aku si Asyraf lak yg ngamuk...masa gambar ni diambil pun Asyraf masih mengamuk...tengok la muka dia tu....ayah dia kena pegang dia...sb dia nak lari...huhu...maka begitulah hasilnya....

Ni lak keluarga abang ipar aku....diorg pun ada 3 orang anak jugak...

Ni lak hubby aku dan mak dan abah dia juga adik beradik dia...tapi cuba tengok ada tangan sesat kat dada pak mertua aku tuh...tu tangan anak aku Ammar ler...dia nak menyibuk gak tuh....

Pak dan mak mertua aku bersama adik ipar aku Aishah

Ammar kena gusti ngan ayah dia sb notty sangat...

Acu Aishah tengah gayut ngan pakwe kot...

2 beradik yg kontrol macho....sapa yg lebih macho agaknya yer...??

Anak2 aku beraksi....

Bibik aku yg sibuk menolong kat dapur

Antara tetamu yang datang beraya kerumah mertua aku di raya pertama....pagi tu semua dijamu dengan ketupat palas yg mak mertua aku buat dan juga bihun sup hasil gandingan mak mertua aku dan biras aku Kak Azah...aku hanya masak untuk raya ke 2..aku masak spageti bodoh jer pun....tp terkilan sebab spageti tu tak cukup...memula ingat tak ramai dtg beraya...tup2 petang sampai ke malam masih ada orang.....yg lambat dtg tu jamu kuih raya je la 

Ni lak pakcik2 hubby aku...semua berkumpul rumah tok hubby

Semua sepupu2 hubby berkumpul rumah tok...

Suasana meriah dan penuh di rumah tok hubby....tapi anak aku Ammar frust sb tahun ni Tok Tam nya tak buat kuih semperit pebret dia...tp niat dia nak makan samperit dah ditunaikan Mak Tok dia...sebalang bekalan semperit dia bawak balik s.alam...makan sorang2 lak tu...tak nak share ngan sesapa...

Alif tak selera makan sebab tak sihat.....kena paksa dia makan sket takut masuk angin...tu bibik try pujuk dia makan ketupat....tp dia mkn sket sgt...tak selera langsung time tuh...asal makan semua kuar balik

Alif dan ayahnya...

Alif dan sepupunya Riezman Haris.....tapi takleh main dekat2 sgt tau...takut berjangkit lak....

Pekerja dedikasi...masih sempat update news sawit walaupun di hari raya...kalau tahun ni tak dpt bonus lebat tak tahu la kan....hehehe

Raya ke 3 kami berangkat balik Tanah Merah Kelantan lak....sungguh mencabar perjalanan kami.....anak2 tak sihat...Ammar muntah 3 kali atas kereta...Alif muntah 2 kali...maka baju aku abis beraroma muntah...Alif siap cirit juga masa tu...jenuh kena kerap berenti...kami bertolak dari Alor Star dah kol 12 lebih...dan kami sampai di Tanah Merah kol 8 malam....bayangkan betapa lama perjalanan yg biasa ambil masa 4-5 jam aje....bila sampai di Tanah Merah hubby aku lak muntah2...uih berjangkit semua orang neh...ku sangka hanya famili aku je muntah2...rupa2nya adik ipar aku Aim pun muntah2 gak....oleh kerana semua tak sihat dan tak bermaya maka raya ke 4 kami hanya dihabiskan dirumah aje la.....memula plan nak pegi umah tok ayah kat Kok Lanas...tp kena tangguh.....maka malam tu kami buat BBQ jer la.....jenuh tau aku nak cari ayam buat BBQ tu...semua sold out...tp akhirnya aku dpt gak 3 ekor ayam...pastu aku tambah ngan udang dan sotong...tp malam tu sikit pun aku tak makan sb perut aku lak meragam...huhu....hasilnya raya ke 4 aku berjalan beraya ngan keadaan perut berdondang....asyik2 kena berenti stesen minyak cari jamban...huhu

Adik2 aku....Liza, Hani dan Yuyu yg semakin segar melihat semua adik beradik dan anak2 buah balik.....semoga yuyu lebih tabah utk proses chemo slps ini....

Sang jejaka semua berusaha menghidupkan api utk BBQ....lokasi awal kat sebelah umah Ida...kawasan tu lapang..sesuai la berkumpul reramai...tp bila tgh dok bakar membakar tu hujan mula menitis...maka lokasi harus bertukar dengan segera ke bawah porch umah abah aku lak...

Udang, ikan dan sotong turut menjadi mangsa...

terer tak tukang bakar neh

yg lenlain lepak makan lam umah

api yg dah marak...

tetiba ujan mula menganas....bersedia utk bertukar lokasi....

porch umah abah la plak lokasinya...walaupun semak sket kira halal la kan....sb umah abah aku kan lam proses tukar tile..maka kat luar rumah agak kelam kabut sebab semua brg2 lam umah kena angkut keluar...atau ke tingkat atas.... 

mereka sambung membakar

abah tok ngan cucunya...Amaleen anak Azman dan Wafiq anak Azrin 

Nenek ngan cucu tersayang...Amaleen yg comel  dan Wafiq yang montel

Tahun ni rumah nenek meriah la sebab makin ramai cucu...cuma cucu yang kat Sarawak je tak dapat balik....takpe tahun depan Insyaallah Aina dapat join sekali yer....

Asyraf dah penat sangat main siang hari.....dia kan gila ngan binatang...maka siang hari dia dok tunggu arnab jer la...dia tak makan tak apa asal leh bagi makan arnab...rasanya arnab tu dah kembung sgt perut ngan makanan...tp dia tetap bagi lagi dan lagi......tiba malam dia dah kepenatan dan terlena awal....tengok tu nenek dia siap gantung kelambu special edition utk dia...siap nenek panjat guna tangga tu...sb takut cucu dia ni kena gigit nyamuk.....tapi dia jaga gak lam kol 10 gitu...dan leh lagi join abang dan sepupu2 dia main bunga api....

Alif pun lena awal sb dah kemengantukkan....tp jap je dia leh lena...sb suasana begitu gamat...dia pun akhirnya terjaga juga...dan join kekalutan....

 
 dia dok manja2 ngan ayah dia yg baru lepas berperang ngan asap tuh

Cik Hani dan Amaleen

Cik Ya pun enterprame gak....

Ayam yg menunggu giliran utk dibakar....aku yg perap ayam2 neh...tp seketul pun aku tak jamah...perut meragam mlm tuh.... 

Cik su suka la malam tu sebab semua berkumpul

Wafiq pun nak join sessi BBQ gak....kena la tutup kepala sket kan...

Cantik tak subang saya neh...?? Geram tol tengok budak Amaleen neh...geget kang

Wafiq yg baru leh bermain ngan cik Hani...sb masa Wafiq lahir aritu Cik Hani baru start praktikal...kira raya ni la baru berjumpa...

Uya wife Azrin dan Mira gelpren adik aku Azri...sorang menantu dan sorang bakal menantu cikgu din

Hari raya ke 4..sebelum bertolak ke rumah tok ayah di Kok Lanas..kami semua singgah dulu di kedai gambar di bandar Tanah Merah utk ambik gambar family....mmg dah lama aku plan nak ambik gambar family besar kami di studio...dan leh framekan besar2 letak umah abah aku...akhirnya cita2 aku tercapai gak...kami semua lengkap berbaju raya...semua yg lelaki diwajibkan pakai sampin...ramai yg komplen raya ke 4 nak kena pakai full lg ker....ahhh...aku tak kira...sebagai ketua acara aku ada kuasa veto...semua kena ikut perintah...hahahaha....maka dapat la kami sekeluarga bergambar bersama...sb tu lam kamera aku tak ada gambar semua satu family sb dah ambik kat studio....dah bila dah siap nanti aku akan publish kat sini gak...harap2 gambar2 semua cun ler 

Menunggu giliran utk bergambar di studio...

Tapi si kecik Alif ni tido sb masa tu dah kol 12...mmg time tido dia pun....jenuh la dok kejut dia soh bangun...tp mmg dia tak mau bukak mata langsung...malas lak nak zalim paksa dia bangun sb takut dia melalak pulak....pujuk2 dia tak bangun maka aritu lam gambar kelurga mata Alif terpejam ler..nak buat cemano kan...

Berpeluh2 ketiak aku time tu...dah la menunggu hubby ambik kete berzaman tibanya...sebab kami parking jauh sgt...susah tol nak parking lam bandar Tanah Merah skg neh....tambah2 yg ada anak kecik cam aku....

Lepas tu kami semua serbu rumah tok ayah aku kat Kok Lanas...rindu sgt kat tok ayah sb dah lama tak jumpa....aritu kami dijamu ngan sate....tp mmg aku tak berani makan sb perut lum setel...huhu...maka perut aku kosong sampai ke ptg ler...


Asyraf suka sangat la berjalan2 neh...


Ni Ammar punya keje....dia soh adik2 dia..sepupu dia Isya dan Cik Hani dia posing kat tingap umah tok ayah...hehehe..ada bakat gak si Ammar neh....

Suka sungguh hubby aku ngan agar2 merah tuh....hehehe

Ni la Tok Ayah kesayangan kami...dah uzur benar dia....kami harap Tok Ayah sentiasa sihat2....

Lepas tu kami serbu rumah Tok Su Nab plak kat Pangkal Kalong...adik2 aku suka sgt la pegi situ sebab ada tapai yg sedap sangat...dan lagi sekali aku kerugian sb tak dapat menikmati tapai yg enak itu sebab masalah perut neh...huhu...kalau aku gagah makan gak takut nanti aku kena tinggal kat rumah jer.....takpela..berkorban tahan perut demi nak berjalan rumah sanak sedara....

Tu dia panjang berjela kan entri raya aku....hehehe....kalau rasa2 penat baca tu bawak2 la minum air dulu yer.....kalau korang rasa nak dtg beraya rumah kitorg roger2 la...nak kata buat open house secara rasmi tu tak ada ler....tp kalau ada yg nak dtg kami buat la seperkara dua.....so sila2 la yer.....

Sekian enri beraya...semoga kita berjumpa lagi raya tahun depan....

Tata



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...