SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Wednesday, June 8, 2011

FaMiLy MeMeriAhKaN sHaH AlaM...bEsT...fuLL AcTivItiEs...

Wahhhh...begitu lama blog ini sepi.....bukan aku tak jenguk....ada gak menjenguk...tp tak sempat nak update...sebab minggu lepas...seminggu family dari kampung datang memeriahkan rumah kami....best...meriah....dan untuk meraikan kedatangan mereka ke teratak kami...maka aku pun cuti 3 hari....ingat nak cuti panjang lagi...tp kena bergilir ngan staff gak ler...takkan aku nak pulun cuti sengsorang lak kan.....

Aktiviti sepanjang minggu lepas mmg agak padat...dan banyak aktiviti berlangsung di malam hari...bukan apa...sb hubby aku tak cuti...dia kena kerja gak...dan adik aku Hani yg sdg prkatikal pun takleh cuti gak....tp Khamis lepas dia pun berjaya dpt cuti separuh hari...tp kena ganti ler....sb aritu kitorg nak memulakan aktiviti awal...hubby aku pun half day leave gak ler Khamis lps....panjang la sket langkah....

Meh nak story sket apa aktiviti yg kitorg buat...kita story kekdah bergambar baru best sket....so leh la mereka2 yg terlibat mengintai muka2 mereka kat sini....sesungguhnya gambar mmg cukup banyak...ini semua gara2 adik aku yg pegang kamera aku...semua benda dia snap...aku rasa dah cecah beribu2 gambar sepanjang minggu lps...kalau kamera aku leh menjerit kot dia dah menjerit kepenatan...hehehe

Ohhh moh layan gambar ler...sambil story mory....

Malam pertama kitorg lepak kat I-City...bebudak sonok la tengok lampu...tapi bagi mama aku dia kata tempat ni tak mcm yg dia gambarkan...hehehe...dia kata tak best...hehehe...sorry la mama yer..kat dlm tu kita enjoy tgk lampu jer la...takde tempat soping pun....hehehe....sebut psl soping mama aku terjah GM Klang 2 hari berturut2 tuh...hehe

Posing dibawah pokok bercahaya....sib baik abah aku larat berjalan...hehe...tp kejap2 dia dok cari nafas...hehe

All together...walaupun masih ada yg tercicir

Dengan lembu pun boleh la jugak..glemer lembu bercahaya neh...tgk Asyraf masih skema pakai kopiah....sb malam tu dia kena pegi ngaji dulu..lps diorg balik mengaji baru kitorg keluar...so dia tetap skema dok pakai kopiah tu...tak nak bukak....warak kan anak ibu sorang neh...hehe

Woit jenuh weh nak menampung berat bebudak yg posing kat blakang aku neh...budak Ammar ngan sepupu dia Danial la tuh...diorg menekan aku sampai aku tergolek dok kat situ...pastu diorg pakat gelak...kureennng ashammm tol....

Si kecik Alif ni membuta lak bila awal2 sampai sana...apa tak nyer....siang hari dia pulun main jer....asal nak tido asyik kena kacau je ngan yg lenlain....cian anak ibu neh..kepenatan....

Posing lagik dan lagik....

Budak ni dah bangun tido....bila bukak je mata dia cam terkejut sb dikelilingi ngan lampu.....terus dia minta berjalan....suka dia main ngan pokok2 lampu tuh....

Posing budak2 hingusan....

Aktiviti hari kedua lak...pagi lepak kat rumah jer....aku seperti biasa la kena jadi chef...memasak..memasak dan memasak...sampai lebam...hehe...tp enjoy sb ramai yg makan....meriah...

Semua adik2 aku dikerahkan untuk berumpul kat umah aku....ye la kan...aku kan yg paling tua...korang kena la berkorban sket...kena la dtg umah aku...hehehe.....maka semua mereka tido kat umah aku malam tu...walaupun tido berselerak tapi best...

Si Liza ada bawak kek...sebab bulan 5 ialah besday mama kami....so potong kek ler....tp mama aku dah siap warning awal2 sblm dtg shah alam lg..dia kata tolong jgn buat besday celebration utk dia...dia kata malu la sb dia dah tua....pastu leh siap ugut aku lagi tu...kalau aku buat gak dia dah tak mau dtg umah aku lagi.....boleh ugut cenggitu eks....lawak la mama neh....so aku pun takde la buat kek bagai....si Liza je la bwk kek coklat seketul...so mama kena potong gak ler.....walaupun masa tu dia tgh kelam kabut kat dapur...tp choooppp kena berenti jap...hehehe

Pastu leh angkut lak kek tu lam umah sb baru teringat kat abah...hehe....so potong lg sekali eks...consider utk celebrate parents day gak la yer...hehe

Bebudak ni suka la ramai org kat rumah....tgk tu Alif gelak besar tu bila Cik Ja layan dia baca buku ke apa tuh....

Malam tu plak kitorg lepak kat padang dekat Masjid Negeri tu....mmg niat nak lepaskan bebudak layan main bola kat situ....tp malam tu padang cam full jer...so bebudak main kejap jer la....lupa lak nak bawak bekalan...kalau tak best apa berkelah kat situ....ramai yg buat cenggitu... 

Adik aku Liza dan anak buah aku Isya melayan Alif...

Hero2 apa lg...layan main bola ler...

Si kenit ni pun dah pandai kick bola tau...hehe

Asyraf enjoy la sangat kalau leh main bola kat sini....

Alif yg pandai posing....enjoy dia main rumput..walaupun rumput tu basah....

Lepas tu aku tgk diorg semua dah hilang dari padang....yg tinggal hanya aku..hubby aku dan anak2 aku jer..jenuh dok cari mana la diorg ni pegi...rupa2nya diorg dah lepak kat Kedai Kopi tepi tasik nun....wah...

Abah dok sedut kopi o ais..cam sedap jer...memula diorg kata nak minum jer...tup2 lepas sorang2 order makan....wah semua pakat makan la plak...so tokey yg membayar malam tu ialah adik ipar aku Bie....hehe...mesti beratus gak mlm tu kan Bie...takpela...murah la rezeki Bie lps nie...

Hubby aku pulun perabis makanan Ammar dan Asyraf....sib baik kitorang tak gatal order makanan gak kan....

Lepas makan layan tgk ikan lak kat tasik....tp ikan tak nampak sgt...sb dah malam kan....yg banyak kura2 jer....

Tgk la diorg layan makan tu...dari nak minum jer sampai full meja jadinya....padahal sblm keluar rumah dah makan siap2 tuh....

Kat situ pun ada papan dart...so bebudak ni layan main dart la plak...walaupun asyik tersasar jer...hehe

Reramai lepak kat depan kedai lepas semua dah kembung...hehe

Posing itu wajib walau dimana saja...hehe

Hari berikutnya.....agenda bermula pukul 3 ptg cenggitu....sb hubby aku dan adik ipar aku keje pagi....diorg balik kol 12...lps tu makan dulu...isi minyak penuh2 sb lps ni nak berjalan sakan....jenuh aku masak mcm2 tp tak habis pun...kitorg bwk je spageti yg aku masak banyak tu konon nak berkelah kat mana2...tp akhirnya spageti tu buat balik rumah semula....sb agenda makan2 full kat perjalanan...huhu....sib baik lps panaskan balik spageti tu masih ok....kitorg konvoi 4 biji kereta...bayangkan berapa ramai rombongan cikgu din neh...hehe

Destinasi pertama....pegi rumah sepupu aku kat Kuarters Polis Taman Andalas Klang...sb anak dia kawin...tp kendurinya hari sabtu....tp sebab masa tu ramai adik2 aku ada agenda lain maka kitorg sepakat pegi awal je la...tunjuk muka la kan sb abah dan mama aku dah ada kat sini....tgk tu masa kitorg sampai khemah pun lum siap pasang lagi...

Sebab datang awal sgt maka tak dpt la kami makan nasi minyak....tp tetap dijamu denga bihun yg sedap...dan teh o....orait la tu kan....

Lepas selesai makan ala kadar rmh sepupu aku tu kitorg bergerak la ke destinasi berikutnya pulak....tapi singgah jap kat surau utk solat Asar...Amaleen lepak ngan nenek dpn surau...

Destinasi seterusnya ialah Kampung Kuantan Kuala Selangor.....nak tgk kelip2....memula aku gabra gak sb diorg kata kena naik sampan....takut weh...dah la anak2 aku kecik lg leh ke naik sampan tuh.....tp semangat gak nak tgk....so follow jer la...tgk la gaya mama aku posing tu...tp mama tak vouge la...sb tak berani naik sampan....mati2 dia tak nak...dia takut...huhu....

Memula beli tiket dulu...satu sampan RM40..leh naik 4 org...tp kalau bebudak lebih sorang dua tu kira halal ler...kitorg ambik 3 sampan je...sb mama mati2 tak mau naik...Azman ngan Ella pun tak naik sb anak diorg kecik sgt lagi...baru 2 bulan...takut gak kan....

Ready nak berlepas...

Semua kena pakai jaket keselamatan....termasuk ler Alif....memula dia ok lg pakai jaket tu...tp lelama dia mula naik rimas ler...

Adik aku Azri dah ready nak boarding...hehe

Sampan kedua dah nak berlepas...sampan pertama aku tak sempat nak snap....kitorg naik sampan ke-3...gelap gelita weh kat sungai tu...aku terpikir gak kot2 lam tu ada boya ker....huhu...tp lps balik opis member2 kat opis cite kat sungai tu mmg ada boya....wah sib baik aku baru tahu....kalau tak aku pun join club mama gak...tunggu kat darat jer...hehehe
Sampan kami hanya kami 5 beranak dan abah aku...tgk la budak berdua tu...enjoy jer....

Jenuh aku nak snap gabar kelip2 tp tak berjaya....yg nampak hanya tangan aku jer....kelip2 tak nampak apa....mmg banyak gak kelip2 kat sepanjang sungai ni....terpegun gak....pakcik pengayuh sampan ni siap tangkapkan kelip2 bg kat tangan aku tp anak2 aku takut nak pegang....

Ammar dan Asyraf yang sedang takjub melihat ciptaan Illahi yg belum pernah mereka saksikan...semoga ini dapat memberi ilmu baru buat mereka...tentang indahnya ciptaan Allah...

Sampan mereka...diorg lepak jap kat tepi pokok2 tu sb kat situ la banyak kelip2....

Tengok la Alif tu...gemuk semacam je pakai jaket tu...dia dah rimas tu...so kena la bukak jaket tu...kalau tak dia melalak2...

Pandai sungguh diorg kat sini mengumpan.....mcm2 souveniar diorg jual....bebudak ni plak dok sakan membeli...konon nak buat kenangan ler...

Mama aku yg hanya posing di darat tp takut nak naik sampan...hehe

Best tak sign board tu....terang2 ckp tak bg ambik gambar...tp rata2 yg dtg sini mmg semua pun bwk kamera....huhu....

Destinasi seterusnya......makan time....walaupun lam bonet kereta ada bekalan...konon nak piknik kan....tp makanan yg dibawak tu tak terusik pun...abah aku nak gak lepak makan ikan bakar kat Jeram...so kitorg follow jer la...sb malam tu abah yang belanja...hehehe....


Penuh meja ngan family Cikgu Din neh....macam2 kami order...sampai kena ratah je lauk2 tu...dan makanan kat sini mmg best....sb abah dah kata kalau best je dia akan bayar...kalau tak best dia tak mau bayar...leh cenggitu....hehehe

Tengok la abah dan hubby aku bersungguh dok mamam tu....

Hari berikutnya pulak....hari Sabtu...kitorg menyerang KL lak...kemana lagi...ke Tasik Titiwangsa ler....sb adik aku Liza kan Arkitek Landskap kat DBKL...so konon tasik ni adalah kawasan jajahan dia ler...hehehe...tu yg dia suggest soh piknik kat situ jer....so kitorg pun bwk la bekal mcm2....dan terima kasih gak utk mak sedara aku Mak Norli sb bekalkan kami lauk pauk utk dibawa berkelah sb thari tu mama, abah dan adik2 aku p lunch kat umah diorg...aku takleh pegi sb hubby aku sibuk ngan aktiviti kayuh beskal dia tu...sb kami tak ikut maka lauk2 kat umah sepupu aku tu berlambak2...so dpt la kami bwk bekal pegi berkelah....hehehe...dan kat rumah aku masak gak....buat ikan siakap steam...pastu lauk2 lain adik aku Liza ada gak bawak....ngan air satu tong dia angkut...maka kami berpiknik di Taman Tasik Titiwangsa ler ptg tu.....bebudak enjoy la...sb kat situ ada playground....
Memula sampai diorg layan tgk org main kereta kontrol....Asyraf suka ler....

Alif pun layan gak kereta kontrol tu...tgk mulut dia muncung2 sb dok buat bunyi cam kereta tu gak..lawak la adik neh....

Adik aku Azri ngan Ammar....layan jer la...

Abah aku ngan topinya....

Alif lepak ngan Cik Ja...sb masa ni aku solat Asar...

Dah jumpa port untuk berkelah....

Abah layan ikan steam dulu...

Alif syok la dilayan Cik Su dia neh...

Bebudak enjoy main kat playground

Abah Tok bagi Alif minum...

Aku layan main badminton ngan hubby....tapi kejap je leh main sb Ammar dok rebut raket jer...

Budak sorang ni mmg dengan dunia dia sendiri....dia dok main sengsorang je ngan pokok2....ishk2

Abah dan Yuyu

Mama dan Abah

Bebudak main belon sabun lak

Tiup jangan tak tiup...

Lepas tu kitorg pegi umah adik aku Liza kat Desa Padan....diorg panggil rumah tinggi sb tingkat 4 kan.....penat nak mendaki tu...sebab tu la adik ipar aku ni slim jer...tp adik aku makin membesar lak...hehehe

Dah nak balik dah......letih Yuyu turun naik tangga tuh....lain kali kita serang Kak Som lagi eks...
Malam tu semua masih tido umah aku lagi...hari Ahad baru diorg pegi umah Liza dan bermalan kat situ....sb hari Isnin diorg dah nak berangkat balik Kelantan dah...uwaaaa....

Menu yg best sgt kalau mama aku dtg....roti telur versi mama...mmg takkan jumpa kat mana2 kedai....hanya mama aku je pandai buat....takde sapa leh lawan kesedapanya....walaupun simple tp nyummmyyy....nanti aku menuntut buat roti ni ngan mama...hehe

Tu dia panjang berjela kan....hehe...balas dendam sb dah lama tak mengarang.....

Sekarang family aku dah balik kampung dah....sunyi lak rasanya rumah aku...Ammar pun cakap tak best la sunyi camni....sb minggu lps dia happy sgt sb kat rumah ada ramai org nak melayan dia......

So buat semua family aku sila2 la dtg lagi ke Shah Alam ni...kita buat aktiviti2 yg best dan gempak lagi yer....dan Insyaallah ujung bln ni kita ramai2 balik Tanah Merah lak....pastu kita wat family gathering kat mana2 tempat best....yg pasti semua org akan balik time tu....so sehingga ke gathering seterusnya....
TATA....



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...