SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Thursday, July 21, 2011

Musim Pecah Rumah Sudah Kembali Di U10...

Malam Khamis minggu lepas, kami sekeluarga balik Alor Star...mmg dah banyak kali bertangguh nak balik sebab faktor kesihatan....kejap yg ni demam..lps tu sambung ngan yg lain plak...so minggu lps semua dah sihat..so kitorg pun packing balik kampung....sonok la leh berjimba2 kat sana...mcm2 plan dah neh....dan agenda yg paling kerap terjadi setiap kali balik Kedah ialah pegi soping kat Padang Besar...

Anak2 sonok bermain umah Wan dan Mak Tok diorg.....tp kami hanya dpt lepak kat kampung sehari jer...sebab kami mendarat kat Kedah pun dah kol 5 pagi hari Jumaat tu...hari Sabtu lam pukul 12 gitu jiran aku call kata rmh kitorg kena pecah....dan alkisah jiran kami tu baru sgt pindah...baru seminggu dua...so lum ada nombor phone kitorg...terpaksa la dia cari org yg ada nombor kami...tp dia dah tepon polis dah utk report yg rmh kami kena masuk pencuri...tp polis tak boleh masuk sb tuan rumah tak ada....so kami dgn kelam kabut terus packing balik brg2...sumbat lam kete dan terus balik ke Shah Alam....dalam sejarah kami balik kampung sehari cuma...

Kami sampai Shah Alam dah kol 7 malam gitu....sb biasala dlm perjalanan kena berenti byk kali gak sb bebudak mcm2 ragam..kejap nak berak...kejap nak kencing...tu pun kitorg mkn lam kete jer...mmg takleh lepak berenti lelama...berenti utk semayang dan pegi toilet jer...makan semua balun lam kete jer...sb nak cpt sampai kan...

Setibanya dirumah...kami cuak....tak tahu apa nak buat....nak terus pegi repot poliskah...atau nak masuk dulu tgk apa yg ilang....hubby aku tepon kwn dia tanya pandangan....kwn dia soh masuk cek rmh dulu....tp jgn usik apa2..lps tu baru pegi repot polis....maka kami pun menyelinap la masuk rmh yg dah sedia ternganga...hubby aku bwk sebatang besi...konon takut masih ada penyangak tu kat dlm...tp apa ke hal la plak penyangak tu nak tunggu lelama kan...takkan nak berkampung lak kat umah aku tu kan....cari nahas la tuh.....dan hasil dari tinjauan kami....

pintu rumah yg dah terkopak...huhu...baru 2 bulan kami psg pintu ni...tak pasal2 kena tukar baru lak...terpikir gak lam hati kang bagus aku letak je kunci kat luar rmh tu dan note kat penyangak tu soh bukak pintu ngan kunci kalau nak masuk mencuri tuh...huhu...tak pun letak je semua brg2 kat luar dan letak nota..."SILA AMBIK DAN BLAH...JGN ROSAKKAN PINTU KAMI..." huhu.... 

Cubaan pertama mereka adalah cuba msk ikut tingkap..tp tidak berjaya sb mungkin susah sket diorg nak kopak grill yg ditanam kat dlm tu kan....so diorg rempuh je pintu depan....
Grill pun terbarai...tp sib baik cina grill tu kata masih leh repair...tp tetap kena kuarkan RM...huhu

Pintu yg dah rabak...dan tak boleh pakai lagi...huhu...sadis...kami dah tempah pintu dari kayu yg lebih kuat...tp kalau diorg nak pecah tetap boleh jugak kan.... 

Keadaan dlm bilik aku yg berselerak gilos....abis baju2 aku dia kuarkan....semua laci dia geledah....tp rezeki aku masih ada...dia tak jumpa kotak brg kemas aku....Alhamdulillah....

Keadaan dalam laci yg dah terkopak...berselerak...time ni lum report polis lg...so kami kena tolak guna besi je takut kacau polis punya keje kan....mmg dpt satu cap jari...tp ntah2 aku punya sendiri kan...

TV kesayangan hubby aku dah lesap.......dah kosong tempat asal TV tuh....huhu....hubby aku  sedih sgt...sb kami baru berkira2 nak gantung tv tu kat hall...tunggu org siap psg wall paper jer...dah tak ada rezeki disitu...org tu siap angkut remote tv sekali tuh...

Sampul duit anak2 pun berterabur sana sini.....habis semua..adalah seribu lebih gak tu....aritu dah berkira2 nak masukkan lam tabung haji...tp tak sempat...tak ada rezeki disitu...

Tgk tu...sku siap tulis kat sampul Asyraf punyer duit...tp penyangak tu tanpa segan silu p ambik duit anak aku tuh...jenuh tau anak2 aku kumpul duit tuh....skg yg tinggal hanya sampul...

Ni lepas polis dah cek semua...aku kemas dah sket2....nasib baik pencuri tu tak humban semua baju2 kat rak atas tu sb kat situ la hubby aku letak kotak brg kemas aku...pasni aku tak berani dah letak brg2 tu kat rmh...akn disimpan ditempat yg lebih selamat....kat laci tu masih ada tanda hitam sb polis nak ambik cap jari yg tertinggal...tp ntah2 tu cap jari kami punyer....huhu...mesti org tu pakai sarung tangan kan...

Benda ni la yg hubby aku intai dulu.....nasib baik basikal dia ni masih selamat.....ni paling disayangi hubby aku neh....dah beriban dia abis kat sini...tgk tu basikal tu pun ada bilik khas tau....siap ada selimut lg kot...

Sebab TV besar dah lesap..kami kena bwk turun TV lama ni jer la....maka skg kena layan kat TV kecik ni jer la....anak2 dok kata tak puas sb biasa tgk kat TV beso....takpela..kalau ada rezeki nanti kita cari la kat mana2 jualan gudang yer..cam dolu2 tuh...huhu...

Inilah TV yg lesap tuh....tgk tu hubby aku syg sgt sampai plastik pun tak bukak...konon nak bukak bila nak gantung nanti la...tp tak sempat lak kan....

Ni adik2 aku lepak masa dok layan tv ni dulu...skg kita layan tv kecik la plak yer...

Antara yg hilang masa kejadian ialah TV, Jam Tissot kesayangan hubby, duit anak2, duit tabung hubby 2 balang dan kasut sukan yg baru sekali hubby aku pakai.....brg lain rasanya takde dah....sb kami mana ada brg berharga sgt pun....org tu silap pilih rumah daaa.....takpela...anggap saja dah tak ada rezeki kami disitu....aku doakan semoga Allah memberi hidayah kepada org yg mengambil brg yg bukan hak dia itu.....semoga Allah membuka pintu hatinya utk bertaubat...dan semoga kejadian seumpama ini tidak terjadi lg dikawasan kejiranan aku....

Misi slps ini ialah.....pasang pintu baru yg sudah membuat bajet raya kami rabak dan mencari alarm rumah yg berbaloi2....kpd jiran2 aku semua berwaspadalah kerana mereka sudah memulakan langkah....kira perlu lebih berhati2...terutama menjelangnya musim perayaan nanti.....dan harap sgt lps ni ada perkhidmatan security yg boleh dipercayai utk mengawal keselamatan kawasan rumah kami....

TATA



4 comments:

Ana Suzana said...

perghhhh... seriaunye kakkk..

Shahayu said...

nasib baik ieena sekuarga tak da kat dlm umah.... kira bernasib baik.... takut le.... banyak2 bersabar ye ieena...

ieena said...

Ana...mmg seriau...tp sib baik takde org kat rmh time tu...

Shahayu...tq...tu la sib baik kami tak ada kat rmh...tak dpt dibayangkan kalau pencuri masuk time aa org kat rmh..paling risau anak2 ler...

saravanan said...

nak pasang alarm system call saya 010-2050457 SARA ADT ALARM. Kami ada promosi raya sekarang.... T.kasih RM2.50 sehari . cms pengawasan 24 jam dan 7 hari. T.kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...