SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Tuesday, March 22, 2011

Apa Ada Pada Susu Ibu...???



Harini tergerak hati nak share pasal susu ibu...sebab ramai yg masih tak suka menyusukan anak mereka...ada aku jumpa ibu yg putus asa utk bagi susu asli mereka buat anak tercinta sebab kononya susu kurang la...susah la...sakit la...macam2 alasan....

Susu ibu adalah anugerah terbaik yang dikurniakan buat anak yang baru lahir hingga la umur mereka dua tahun....aku pun menyusukan anak aku...walaupun tidak se ekslusif mana....tp aku mencuba memberi susu ibu melebihi dari susu lembu....kalau anak pertama dulu agak jahil sebab belum faham lagi erti sebenar kebaikan susu ibu...anak kedua dah pandai sket...tp terpaksa dipisah susu awal gak...lam umur dia 10 bulan cenggitu....bukan sebab apa sebab 2 kali aku berdarah teruk sebab si Asyraf suka mengigit....anak ketiga masih menyusu badan sehingga sekarang...umur Alif dah setahun sebulan....dia masih menyusu badan dengan giat...seram gak kalau dia gigit cam abang dia dulu...tp Alhamdulillah Alif good boy...dia hanya suka mengigit pada bahagian badan yg lain jer....tp sumber susu dia tak gigit...hehehe...tp aku masih tak berupaya nak bg dia ekslusif sebab tak cukup bekalan..walau dah dipam 3 kali kat opis tp bekalan masih tak mencukupi...boleh la kan dari tak ada....sekarang malam mmg dia full breast feed...cuma siang perlu ada bantuan...kalau weekend pun mmg full b.feed gak....sb asal nampak muka ibu dia mmg dia tak akan layan botol susu dah....

Aku suka baca blog Farah Farhan tokey Sarakids..banyak info dapat kat sini...kalau sesapa nak baca blog dia yg berinformatif bab penyusuan susu ibu tu leh klik kat SINI yer...aku suka lepak blog dia...byk ilmu dia kongsi....dan mmg aku pun banyak melabur kat kedai dia jugak dulu...Pam Spectra 3, botol MAM, botol storage..semua aku cekau kat kedai dia....siap ada kengkawan pun kirim beli pam kat situ....skg adik ipar aku pun aku suggest beli pam kat situ jugak....dan siap soh adik ipar aku baca blog si Farah ni utk motivasi dia breast feed anak dia Puteri Nur Aina....semoga Aina terus mendapat khasiat susu ibu yer....

Paling penting dalam penyusuan susu ibu adalah azam ibu itu sendiri dan sokongan dari orang sekeliling....kalau si ibu je beria2 nak nyusukan anak secara ekslusif tapi tiada sokongan dari suami atau keluarga pun payah jugak...sebab mentaliti orang kita masih sukar di ubah....konon baby menangis sebab lapar tak cukup susu...kena tambah susu formula....baby baru lahir mmg la cenggitu....dan satu lagi org2 tua cukup banyak mitos....tak diikutkan kecik hati lak....ermmmm....apa2 pun hati ibu kena kuat....caiyok2 utk ibu2 yg berazam tinggi....semoga anda sukses dalam misi murni ini.....

Amalkan doa ini untuk banyakkan susu.....Insyaallah dengan izin Allah akan dibanyakkan susu kita amin

Tapi jgn jadi cengginu sudah...gambar yg aku terjumpa kat google....huhu

Tata...


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...