SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Sunday, August 28, 2011

Dugaan Menjelang Raya

Alahai lusa dah nak raya...tup2 pagi tadi anak bongsu aku si Alif kena ciken pox lak....ntah la dia jangkit ngan sapa neh sb rasanya takde lak sesapa terdekat yg kena....dugaan betul neh....dah la kat Alor Star ni asyik ujan je manjang....mmg aku tak dpt kuar memana la neh....



Tengah hari tadi dah p jumpa pakar kanak2 kat KMC mintak ubat....aku takut nak jumpa doc biasa sb takut melarat sb musim raya ni kan...kalau boleh nak buat magic biar penyakit ni cpt lenyap....tp doc tadi cakap lepas makan antibiotik Insyaallah lam 4-5 hari semua akan setel....aku berharap sgt la semua setel cepat....sb lps ni kami nak balik beraya kat kelantan lak...dan kat sana adik aku yuyu antibodi dia mmg dah lemah sb penyakit dia tuh...sian lak kalau ada sesapa yg bwk virus..mesti badan dia tak tahan dan cpt berjangkit...dulu masa anak2 aku balik sana dan demam dia pun kena jugak....dan mmg dia la yg paling teruk demam sebab antibodi badan dia dah teruk dek kimoterapi tuh.....

Orang tua2 kata kalau kena ciken pox ni biar je dia kuar abis...jgn bg makan antibiotik sb takut terbantut ciken pox nak kuar dan akan memudaratkan diri...betul ke...???? tadi aku tanya pakar kanak2 tu...dia kata tak betul...semua tu mitos.....sb skg dah ada ubat utk stopkan virus dari terus merebak....buat apa nak nengok budak tu menderita sakit dan kegatalan disebabkan nak soh semua keluar abis kan....baik kita bg ubat awal2 soh dia tak merebak dan tak jadi lebih teruk....so sekali lagi bagi aku aku setuju ngan saranan doktor tu....bukan aku kata pendapat org tua tak bagus...tp kita kena berpikiran ikut peredaran zaman kan....dulu mungkin org tua berpikiran begitu sb masa tu belum ada ubat yg betul2 mujarab utk merawat penyakit neh...skg di zaman berteknologi tinggi pasti dah ramai pakar2 hebat yg dah buat kajian dan menghasilkan ubat yg sesuai.....so kita kena la ikut peredaran zaman dan teknologi jugak kan....namun begitu petua2 org lama jgn la terus kita buang...masih ada juga yg rasional....sb org2 dulu berpetua ikut pengalaman sendiri...so tak salah juga untuk kita mencuba....pendek kata tepuk dada tanyalah hati kan.....alamak terpanjang berjela la plok....

Suasana kat luar agak gamat dengan bunyi mercun dan bunga api...anak2 aku Ammar dan Asyraf juga tak ketinggalan berhorey2 main bunga api.....hanya bunga api aje yg aku izinkan....mercun yg bahaya cam mercun bola mmg aku dah haramkan sama sekali.....dan Alhamdulillah anak2 aku mendengar kata....aku sogokan diorg ngan gambar2 dan video2 mangsa mercun kat akhbar, internet dan youtbe...nak soh diorg sedar betapa bahaya main mercun bola tuh........dan aku ckp ngan diorg sapa yg main mercun yg bahaya tu dia BODOH sebab tak sayangkan diri sendiri....dan anak2 aku kalau tgk sesapa main mercun bola dan yg meletup kuat2 tuh dia akan kata org tu BODOH...!!! hehehe....semoga diorg tak berani nak mencuba main benda jahanam tuh....dan aku mmg anti....dan tak suka...!!! main bunga api cukup...!!!

Aku hanya mampu menemankan Alif di bilik yg sepi ini.....nak jauhkan dia dari budak2 lain...takut berjangkit lak.....dan nasib baik bila aku tidokan dia mudah lak dia lena dan tak banyak karenah....semoga anak ibu cepat baik dan nanti kita boleh beraya dengan gembira.....

Sekian entri dibilik yg sepi
TATA 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...