SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Tuesday, November 1, 2011

Musim Hujan Dah Tiba


Dah hampir tiba ke penghujung tahun dah..kejap je rasanya perjalanan masa...hari ni dah masuk bulan November...dan hujung2 tahun cenggini mmg hujan mencurah2....semalam hujan sgt lebat...aku balik keje kol 5.30...tp kol 5 kedengaran hujan dah melebat...ishkkk...haru sungguh...dengan kilat dan guruh berdentum...aku dah la penakut ngan kilat dan guruh neh...dah la aku sengsorang je kat opis tingkat 3 neh....bermacam rasa ada...pukul 5.15 petang aku dgr bunyi sesuatu kat bahgaian pembaca kat luar.......cam bunyi air jer...aku seram jer nak mengendap sb aku dah tutup semua lampu kat depan....dah lebri tutup kol 5 kan...dan user pun dah tak ada...aku tutup lampu awal ler...tetiba bunyi air yg kuat menitis menganggu konsentrasi aku kat bilik.....rupa2nya air dah membuak2 turun dari siling....wah bocor lagi siling lebri neh.....bangunan ni walaupun masih baru tp byk tol masalah....dari aritu aku komplen kat RADICARE soh nengok siling yg bocor neh tp diorg ni lambat tol nak dtg....last2 aku kena la cari baldi nak tadah air ujan yg mencurah2 tuh...nsib baik aku masih ada kat opis...kalau aku dah balik jawabnya esok berbau hapak la karpet kat lebri neh....dah la kat sini fully carpet...mau esok bau belacan ler jawabnya....pagi tadi bila aku tgk lam baldi tu dah sekerat penuh....wah kalau tak tadah leh banjir gak neh....nasib baik kat area rak tak ada kebocoran lak kali neh...kalau tak jenuh la aku sengsorang kena alihkan buku......pernah dulu buku2 lebri aku abis basah sebab ujan lebat di malam hari...sib baik yg kena tu area belakang2 jer...yg ada hanya jurnal2 berkulit keras...kalau buku kulit biasa mahu dah relai satu2...

Masa nak balik semalam pun satu cabaran gak...memula nak redah p tempat parking...walaupun dekat jer...tp ujan begitu lebat dengan angin yg kuat....nak pegi tempat parking yg secoet tu pun aku dah basah lenjun.....kesejukan...dan mengiggil jer lam kete...kena slowkan ekon...tp bila slowkan ekon cermin lak berkabut...tak nampak apa....huh...kena kuatkan sket ekon...dan aku mengiggil.....dah la jalan jem kat area bulatan lima tuh...fuhsss rupanya air dah naik...sebab kat situ aliran air akan slow...so kalau ujan lebat air ujan takleh nak mengalir...maka satu lane jer yg leh lalu...jem la jalan...tp lepas jer area air bertakung tu jalan dah clear balik....legaaaa...aku ingat dah banjir sampai takleh lalu dah mulanya...sampai umah dah kol 6.30...ujan masih lebat time tuh....anak2 dok menunggu kat pintu...ayah diorg pun lum balik sebab kena pi kedai motor jap..repair motor dia yg buat hal tuh....sian ayah diorg kena rempuh ujan tetiap ptg skg neh...harap nasib baik sebab skg dia dah naik motor power rangers sket la...kalau motor dulu lg kesian...motor sekarang leh speed laju sket la...aku penah naik motor dia lam ujan renyai2...mmg tak rasa sgt ujan sb dia laju....yg aku tahu bila sampai
ke destinasi kepala aku pasti kebas....dan tudung aku rosak dek helmet itu.....huh

Untuk negeri Kelantan, Kedah, Perlis, Ganu dan Sabah dah ada amaran banjir kerana monsun yg melanda bulan neh....dah la bulan ni pasti ramai berduyun balik kampung nak beraya kan...harap2 tak ada la banjir besar tahun ni...dan kita leh balik kampung ngan selamat...aku risau gak bab balik kampung lam keadaan cuaca buruk neh...hubbyku tu matanya rabun silau...kalau mlm2 hari hujan mata dia mmg dah tak clear sgt....aku pun malam tak konpiden nak drive...lelagi ngan aksi bebudak lam kete tuh....melasak jer....harap2 hujung minggu ni sampai minggu depan cuaca semakin ok....dan leh la kita makan daging sepuasnya.....sebab tahun ni kami balik Alor Star...buat akikah Alif...sapa yg dok area situ jemput la dtg umah mertua aku kat Jalan Langgar tuh....

Harap2 ptg ni tak hujan lebat sgt...sb aku byk agenda ptg neh...kalau hujan lebat nak stop stesen minyak isi minyak pun aku seram....huhu....

Tata



Lontaran hati : Terkenang masa main ujan zman kecik2 dulu....best sgt






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...