SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Monday, November 14, 2011

PAVLOVA

Sekarang ni kegilaan dan kegianan membaking semakin membuak-buak...ntah nape eks...lam 2 minggu ni aje dah berapa biji kek aku buat...memula buat red velvet...pastu buat carrot kek...pastu buat pavlova lak....yg jadi mangsa makan of coz la hubby dan anak2 aku...dan juga mereka2 yg bertamu...hubby aku dok mengeluh nape la time dia nak try diet ni la aku masak semua benda berlemak...huh...sapa soh diet kan....takde maknanya.....dan juga dia membebel pasti bil letrik mencanak bulan neh...gasak la kan...org tgh meroyan membaking neh...lps ni kalau dah malas microwave tu leh dok dendiam jer....

Ramai juga yg meminta resipi dari chef yg tak pakar neh...aku pun cari resepi kat google jer pun...kalau korang google mmg bersepah dok cite psl pavlova neh...tp aku guna pakai resepi dari blog INI..sapa nak resepi tu sila la terjah kat situ eks...

Maringue aku dah bertanduk..

Maringue yg bertanduk dan berkilat...dah ok la tuh

Sedang dibakar lam microwave...

Dah merekeh...dah masak la tuh...so bukak sket pintu microwave... aku tak terus keluarkan..kang terkujat lak dia...

Tadaaa...dah siap....tp tak comel la rupanya...takpela...percubaan pertama kan...

Cik pavlova yg sudah hampir habis dibedal oleh anak2 dan tetamu2 aritu....

Semalam aku dengan gigih membikin sebiji lg pavlova utk di rasa oleh geng poyo....tp agak frust sb hasilnya tak berapa memuaskan seperti percubaan pertama....agak kurang masak di bahagian bawah...mungkin sb faktor aku letak lam loyang kot...sb yg pertama dulu aku letak atas tray jer....so aku dah belajar dari kesilapan....lps ni akan repair skill lg....tp rasa pavlova mmg mabeles..aku suka...walaupun agak manis tp dengan ada buah2 masam rasanya jadi balance....anak2 aku terutama si Asyraf pun mengemari sgt...nanti dia request soh buat lagi....

Lepas ni targert nak buat blueberry cheese cake ngan tiramisu lak....so sesapa ada resepi best2 tu sila sharing yer....

TATA...


Lontaran hati : anak aku kata aku leh masuk masterchef malaysia...erkkk...jadi masterchef kat umah tangga pun orait ler....




1 comment:

ArSha said...

sy punye microwave takde degress tu ade medium high sume , nak letak dekat mne ek? timer pulak kalau pusing abis 30 , dah 2 kali buat hangus , knpe ek ? meringue pun tak jadi sebab lembik :(

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...