SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Thursday, December 1, 2011

Ohhh Aku Ingin Pulang...Berat Sungguh Harapan Ini

Malam tadi abah dikampung menelefon aku..memula dia bertanya kabar cucu2nya..sihat ker..?? Tapi dari suaranya aku tahu ada sesuatu dalam hatinya....suranya begitu lemah...tidak bermaya seperti selalu...aku tanya...abah sihat ker..? Dia menjawab dia sihat je...tapi dia mula meluahkan isi perasan yang terbuku...katanya adik aku Yuyu yang tidak sihat...sering menangis...juga beremosi yang tidak stabil...kata abah, yuyu nak sangat dtg umah aku...sebab dia rindukan Alif....sedaya upaya abah mencari tiket keretapi untuk menunaikan hasrat si bongsu...tapi semua tiket keretapi utk masa terdekat sudah habis...apa lagi frust sangat la si bongsu tu..mula ler emosinya bergolak....mengurung diri tanda protes dan kekesalan...

Yuyu amat beremosi kebelakngan ini....dia sedaya mungkin tidak mahu masuk wad lagi untuk sesi kimoterapi selanjutnya...kerana azamnya untuk menghabiskan paper SPM yang sudah tertangguh dari tahun lepas....kesian adikku ini...dalam kesakitan dia berjuang juga untuk merempuh SPM...walaupun sesi persekolahan tidak sempurna baginya kerana kebanyakkan waktu hanya dihabiskan di wad sahaja...ditemani ubat-ubatan dan sesi kimoterapi yg menjadi igauan ngeri....aku hanya mampu bersimpati...kesengsaraan sebenar hanya dia yang mengerti....

Malam tadi 2 kali abah menelefon aku....kali pertama dia hanya meluahkan tentang kondisi yuyu yg tidak stabil....dan abah mengharapkan aku pulang dalam masa terdekat....oh hati...aku rasa masa tu juga ingin terbang pulang kesana...tapi apakah dayaku.....kami memang dah merancang untuk balik kampung masa cuti panjang krismas nanti....tapi abah menyuarakan yg tempoh tu masih terlalu lama...kalau boleh abah berharap aku dapat balik cepat....oh hati...lagi sekali aku sebak....

Kemudian aku cuba hiburkan hati dengan karenah anak2....tapi beberapa detik kemudian telefon aku berdering lagi...ohhh abah lagi...hatiku makin celaru...kali ni suara abah agak cemas...katanya dia buntu....mulanya hanya yuyu sahaja yg sakit dan beremosi...kini mamaku pula diserang emosi yang melampau...sejarah mamaku dari muda lagi mmg takleh stres sgt...banyak benda yg menganggu...malam tadi mama bukan saja menangis kehibaan tapi turut histeria...penyakit lama yg dtg kembali setelah lama menyepi....oh hati....jiwaku sudah tiada disini....terasa longlai....kalaulah aku ada sayap....sepantas kilat pasti aku terbang kesana...tapi apa daya aku....

Dari suara abah aku tahu dia tidak keruan...sebab hanya dia, mama, yuyu dan hani dirumah ketika itu....untuk handle mama yg tidak sedar diri sebegitu rupa mmg sukar untuk abah sorang2...lagipun kudratnya semakin dimamah usia...kesian abah...aku disini sudah gelisah...tak tahu macam mana dpt membantu...aku telefon semua adik2 aku....meminta buah fikiran mereka jua...sebab aku sudah buntu dan tak dapat memikir apa...rupanya adik2 aku semua tidak tahu tentang peristiwa yg sedang bergolak di rumah abah itu...abah hanya meluahkan pada aku...oh hati.....tidak terpikul rasanya dengan harapan setinggi ini...

Tapi aku terpaksa menyuruh adik aku yg kerja di Gua Musang untuk terus kembali ke rumah abah untuk memantau situasi...hanya dia yg terdekat yg aku boleh fikirkan....adik aku Ida yang duduk belakang umah abah bercuti ngan anak2 pula di saat dan ketika ini....kalau tak ada la juga penguat semangat abah...nasib baik Aying dapat balik....paling tidak lega sikit perasaan aku...ada yang boleh membantu abah sedikit sebanyak...aku di kejauhan hanya mampu bertanya khabar menerusi telefon....berkali aku cuba menghubungi abah malam tadi...tp bila berbicara dia agak kelam kabut...sebab masa tu ada org dtg umah nak ubatkan mama dan yuyu....bila aku telefon Hani pun sama juga...sempat bercakap sekejap cuma sebab dia pun kalut dok menolong abah siapkan apa yg patut....tapi bila mendengar perkhabaran mengataklan mama semakin pulih dan yuyu juga sudah terkawal, perasaan aku menjadi sedikit lega...Alhamdulillah....

Kami merancang untuk awalkan plan balik kampung...dalam minggu ni juga aku mesti balik...memberi semangat kepada mereka yg memerlukan....itu aje yg mampu aku berikan...semoga Allah merahmati keluarga aku dengan limpah rahmayNya yg melimpah ruah...semoga dia lindungi kami semua dari benda2 yang tidak diingini...semoga Allah memberikan kesembuhan kepada adik aku Yuyu yg semaki getir berperang dengan emosi dek penyakitnya itu...dan semoga Allah tabahkan hati2 kami disekelilingya....dan yang paling penting aku rasa di saat ini...semoga Allah kurniakan kesihatan yg baik kepada  mama dan abah aku sebagai tunjang kekuatan keluarga kami....amin....



Lontaran hati : aku mahu pulang...secepat mungkin...oh hati....hujan

 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...