SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Friday, December 24, 2010

Sejuta Bayangan Wajah

Dah hampir 8 tahun aku keje kat hospital neh...dah 8 tahun juga mcm2 pengalaman....kisah...dan peristiwa ku redah....ada banyak yg suka...tp ada gak terselit yg duka...tp ku kisahkan perihal suasana di spital yer..bukan psl keje....

Kalau dulu lebri pernah bertakhta nun di tingkat 9 bangunan utama...mmg yg paling tinggi dan gayat la lam spital neh...aku selalu lepak kat bumbung ting. 9 tu..mmg gayat gak weh...tp nak wat camner time tu toilet dok kat luar kawasan bumbung tuh..jd nak tak nak kena kuar kesitu gak ler utk melepas hajat...masa dok ting. 9 dulu mcm2 perasaan kulalui....kekadang rasa seram..kekadang rasa sunyi...almaklum ler masa tu hanya 2 unit saja tercampak kat kayangan tuh...lebri dan kualiti...kalau org kualiti cuti aku jadi tak keruan dah...pernah sekali..staff aku dtg lambat (spt biasa ler...) dan staff unit kualiti semua tak ada.....wah....baru kol 8 pagi....tp aku rasa semacam dah....di tambah lg ngan keadaan mendung sb ari ujan...kilat ada sket2 memancar....sungguh mencabar aku rasa time tuh...ku ambik kunci...kunci pintu....ku berlari turun ke ting.8..pegi bernaung sekejap di Jab. Pendidikan...yg staff kat situ pun geng aku gak....sebab apa aku bergegas turun....sebab aku rasa semacam jer.....tak penah aku rasa begitu sblm neh...bulu roma meremang...mmg x leh jadi...mmg aku ni penakut kot....dan mmg aku tak nak berlagak berani pun....kecut weh....baik aku selamatkan diri dulu...bila staff aku dah mendarat...dan cuaca dah agak ok....baru aku berani naik atas....nasib baik hanya sekali jer situasi cenggitu terjadi...kalau byk kali...mahu lebriku kerap berkunci lor...hihi....

Skg lebri dah pindah kat bangunan baru...bangunan Pusat Rawatan Harian....mmg bangunan ni baru...tp mcm2 masalah ler....bayangkan dulu pernah terjebak ngan masalah fungus...mungkin sb sistem ekon kat sini x bagus...bayangkan meja2 lebri byk yg timbul fungus...begitu juga ngan buku2 tebal kat rak..kalau aku terpegang buku yg berkulat tu pasti tangan rasa gatal2...bukan takat itu...blazer yg disangkut pun dihuni fungus gak....wah sungguh mencabar time tuh...sampai mcm2 ubat kena boh nak kawal keadaan...dan suhu pun kena dikawal setiap hari......tu tak masuk lagi bab dinding retak seribu.....siling runtuh....bayangkan pernah terjadi kejadian dimana bilik aku banjir....lam bangunan tingkat 3 pun leh banjir tuh...sib baik aku cuti aritu....siling yg betul2 di kedudukan atas kepala aku lam bilik aku telah runtuh kedebum....abis meja aku..fail2 aku...pc aku...jenuh lps tu nak keringkan semua fail....nak kena repair pc....sib baik aku x de time tuh...kalau tak ngan aku dpt mandi free aritu...dan minggu ini sekali lagi kebocoran berlaku disana sini....2 keping siling kat bahagian rak telah menyembah bumi...habis karpet basah kuyup....siling2 yg lain pun dah nampak kesan air....tunggu masa jer la tuh....tindakan mereka yg berwajib....sungguh tidak pantas....aku report hari Selasa lagi...tp arini dah Jumaat...masih lum ada apa2 tindakan...hanya diorg dtg kutip sisa2 siling yg dah hancur tu aje...buang lam tong sampah...apakah..??? Harap2 cpt la diorg setelkan keadaan neh...kalau tak mau semua buku aku bermandikan hujan kalau ujan lebat sgt....skg neh mmg musim ujan menggila pun....

Situasi di spital neh kekadang menyentuh jiwaku jua..kekadang ku terserempak ngan baby...dlm keadaan yg sakit...wayar berselirat....wah sungguh ku tak tahan...pernah aku kena pegi audit kat wad kanak2....masuk lam kawasan anak2 yg berisiko tinggi kot....wayar berselirat...dok lam incubator...dok nanges2...aku nampak dia menangis sampai merah2 muka...tp suara tak dgr....bayangkan perasaan aku time tuh....aku juga ada anak...ada baby kat umah....yg mungkin sebaya baby itu.....sungguh mencabar perasaan ketika itu...org lain sibuk dok odit cari salah sana sini...tp mata aku dok kat baby tu jer...di hati telah banjir....dan mmg menitik jua setitis dua air jernih....mmg tak tahan sgt utk aku tgk keadaan seumpama itu....aku selalu berdoa semoga anak2 aku dilindungi Allah...sentiasa sihat...tidak diduga sehebat itu...mmg aku memandang pun tak sanggup...apa pula menghadapinya.....ermmm...


Pernah juga melihat seorang pakcik tua yg tidak berdaya...tak pasti dia sakit apa...tp mukanya sungguh tidak bermaya....dari muka tua itu sesungguhnya aku sayu....sb aku terkenangkan abahku di kampung....terpikir di benak...camne kalau abah aku yg sakit begitu....tp cpt2 aku halau perasaan itu jauh2...aku tak ingin org yg aku sayangi sakit begitu....Ya Allah...Kau lindungilah kedua ibu bapa kesayangan ku...jauhkan mereka dari musibah...dari penyakit...sejahterakanlah hidup mereka...jadikan kami anak2 yg taat utk sentiasa berbakti kepada mereka.....dan sesungguhnya di tika ini...hati aku sayu....pipiku basah................................

Pelbagai bayangan wajah dapat ku teroka disini.....tapi kebanyakkan mengingatkan aku kepada semua kesayanganku......ibu bapa ku...suamiku...anak2 ku....adik beradik ku...sedara mara ku....kengkawanku....mereka semua kesayanganku.....semoga kita semua dalam lindungan Nya......aku hanya insan kerdil yg hanya mampu berperasaan cuma......


Edisi emosi bernokhtah disini....sudak tidak daya meneruskan lagi.....
Tata.......

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...