SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Wednesday, December 22, 2010

Makan Yang Bukan HAK

Hari ni aku terpanggil untuk merenung ttg suatu perkara...bukan apa td kat status FB adik aku ada meluahkan ttg sikap manusia yg tanpa silu makan buah yg dijual di pasaraya sblm membayar...siap ada yg menyumbat mulut anak2 lagi tu ngan buah-buah yg mmg nyata belum menjadi hak mutlak mereka kerana masih belum ada urusan pembayaran disitu.....salah siapakah ini....

Dah byk kali juga aku terserempak ngan aksi2 sebegini....baik di pasaraya atau di mana2 gerai...konon2 cam nak wat ujirasa ler tuh...tp takde la plak diorg letak sign..SILA RASA..atau SILA CUBA...ada satu kes yg aku terserempak sendiri....merasa buah kurma di bulan puasa...tp mlm hari la...bukan siang..kalau siang mmg dah kena pelangkung la kan....org tu konon2 nak test la kot kurma mana yg paling best utk wat bukak posa...dia bukak je kotak kurma pastu rasa...dia rasa tak best kot..dia bukak jenis yg lain plak...rasa lagi...tak best gak kot...pastu dia try jenis yg lain lak....maybe tak best gak...last2 dia ambik kurma yg jenis timbang tu jer....tak kisah la dia nak beli kurma spesis mahal ke murah ker...tp yg dia p rasa semua tu apa kes....apakah hukumnya di atas kurma yg dah terjah masuk lam perut dia tuh....

Ada lak kes mak2 yg ambik segengam kismis yg diorg longgok tu...pastu bg makan kat anak2....wah...sungguh kesian aku tgk...bebudak tu yg tak tau apa2 pun dgn rakus la makan...tak cukup segengam mak dia ambik lagi segengam...apakah hukumnya tu....bayar benda yg belum di bayar...dan kalau yer pun mak dia bungkus gak utk ditimbang dan dibayar...camner yg anak dia dah telan tuh..camner nak kira....

Itula bagi aku walau kat mana pun aku akan beringat nak merasa makanan neh...even kat pasar malam pun..kat gerai org jual buah buahan tu...ramai yg dok kopek buah rambutan la manggis la utk dirasa...bagi aku tak yah la...maybe penjual tu tak kisah...dan mungkin dia halalkan...tp bagi aku kalau penjual tu tak sua atau tak bersuara soh rasa mintak maap la...aku takkan rasa...mungkin lain org lain tanggapanya....diorg mungkin anggap ala takat rasa 2-3 biji tu apala sgt kan...tp apakah hukum sebenarnya tuh....aku bukanlah terer sgt bab hukum....tp bagi aku apa yg bukan jadi hak aku adalah hak orang...dan hak orang kita tak leh wat selamba badak je memperlakukanya....apatah lagi bab makanan kan....kalau org tu tak halalkan camno tuh.....

Aku selalu gak pesan ngan anak2 aku...jgn ambik hak org lain....walau apa sekali pun...walaupun mainan org....pernah sekali anak aku bwk balik mainan robot....aku rasa tak penah lak aku beli robot spesis tu utk dia....rupa2nya dia kata kawan dia yg bagi....aku soh dia pulangkan balik....sb budak2 mana tau apa kan dok share2 mainan bg kat kengkawan walhal mak dia susah payah beli....aku ckp ngan anak2 aku jgn wat balik mainan org lain...kalau main sesama tu orait la....lps tu pulangkan balik.....sib baik dia mendengar cakap....kalau tak dgr mmg ibu dia fire la...hihi...

Mmg aku harap sgt kejadian seumpama ini tidak berleluasa...keinginan utk menegur tu ada kalau terserempak ngan situasi cam tu...tp kang tak psl2 aku kena sound lak...kang diorg kata aku ada syer ke kat situ yg nak tegur2 org lak kan....tu la...mungkin hanya mampu menegur di dalam hati....selemah-lemah la tuh...huhu....



Sekian sesi perkongsian hari ini
Tata...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...