SILA KLIK DISINI

IKLANKU

Followers

Monday, January 17, 2011

Impian Menjadi Nyata

Hari sabtu nan lepas maka ternyata la sebuah impian....adiah pertama utk diriku sendiri di tahun 2011 neh....apakah itu....seketul kamera baru idaman kalbu.....akhirnya berjaya juga ku cekau....ngan hasil tabungan yg berzaman....lps neh nak target beli apa ek....kena wat tabung baru lg la neh.....sb apa perlu tabungan....sb aku hanya insan bergaji biasa....cukup2 makan je...jd nak apa2 kena la wat tabung....ada org soh leret je kad kredit....mintak maap aku tak mo tension ngan kad durja itu.....maybe org lain leh disiplin time emergency je pakai....tp bg aku yg takde disiplin ni baik x de terus.....nak terabak poket ke guna je sen2 yg ada...tak mo berisiko melenjan kad berhantu itu...bukan apa sudah byk teladan...baik aku jadikan sempadan kan.....



Skg kat opis aku ada satu tabung...hari2 kena simpan paling tidak RM2....walau camner sesak pun RM2 kena gak aku letak kat situ...walaupun aritu terlupa ambik duit...dan hanya ada sekeping duit RM5 je...maka aritu aku hanya leh makan ngan nilai RM3 je...jgn gegatal nak melenjan nasi berlauk ayam atau daging yer...ambik je tempe ke...telur ke sudah...hehe....tp kalau ada duit berlebih maka akan disimpan lebih...terlebih takpe...jgn terkurang yer....dan walau ribut badai melanda pun jgn diusik duit itu....setakat ari ni iman aku masih teguh....lum berusik pun tabungan kat opis neh....rasanya dah cecah ratusan gak tuh....yer la sikit2 lama2 leh jd bukit gak kan....

Tapi ada kawan yg gelakkan aku...katanya cam makcik kat kampung2 sb masih menggunakan kaedah envelop....hehehe...mmg kampungan kan aku...sb aku x de byk akaun bank ler....hanya ada akaun utk masuk gaji jer.....sb tak nak duit bercampur so aku boh je la lam envelope....takpe2 pasni aku akan bukak akaun lain gak kot...akan di manage duit ikut akaun2 tertentu.....skg semua duit aku asing lam envelope jer....sampaikan tahun lps masa nak bayar road tax dan insurans kete duit lam envelope yg mmg aku asingkan utk tujuan itu sudah berhabuk2...mungkin di makan masa kot...yer la utk bayar insurans dan road tax kete pd bulan 10...aku dah wat saving sket2 seawal bulan januari lg kan....maka duit lam envelope tu pun dan sket berhabuk la...sb tak berusik kan...hanya time nak menambah tabungan je envelope tu akan diusik....hehe....duit lam envelope x beranak kan...baik aku simpan lam akaun je pasni...tp yg aku seram takut terusik jer...tu sb selama ni hanya menggunakan kekdah kampungan itu...huhu.....takpe2...kita cuba dulu....

Pasni nak wat tabung family day 2011 lak....utk itu duhai adik2 ku sila standby RM utk tabungan bulanan yer mulai gaji bulan Januari neh....family kitorg selalu wat gathering...p bercuti reramai ke mana2 destinasi.....utk tujuan itu kitorg kena la wat tabung dulu...kalau nak kelaur duit seketul lam jumlah yg besar pasti terasa gak....tp kalau setiap bulan saving sket2 x de la terasa sgt kan....so adik2 aku sekalian tahun ni gathering nak wat kat ner yer....dan bulan bape yer....?? Rasanya kena buat bila semua cucu Cikgu Din dah berjaya di keluarkan tahun 2011 ni kot.....last production tahun ni bulan Jun kan.....so kita target lam bulan 8 lah yer.....aik...x leh....bln 8 dah posa la.....lps raya la jawabnya tuh...x pe2...leh kumpul duit lebih sket....

Tata...

2 comments:

Khumaera Ismail said...

bgs jgk wat camtu..jom jimat cermt.. =)

ieena said...

yup...sikit2 lama jd bukit kan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...